Legen din vurderer
Det er legen din som må vurdere om du oppfyller vilkårene for å få et legemiddel på blå resept.
I mange tilfeller kan legen skrive ut en blå resept direkte, uten å søke Helfo først. Dette kalles «forhåndsgodkjent refusjon», og innebærer at du kan gå på apoteket og hente ut legemiddelet så snart legen har skrevet en resept.
I enkelte tilfeller må legen din sende en søknad om stønad til Helfo på dine vegne. Dette kalles «stønad etter individuell søknad». I disse tilfellene vil Helfo vurdere om du kan få dekket utgiftene dine på blå resept.
Noen ganger må denne søknaden komme fra en lege som er spesialist på sykdommen din, eller som jobber ved et offentlig sykehus.
Saksbehandlingstiden i Helfo er inntil 8 uker, men i mange tilfeller får du svar på søknaden umiddelbart etter at legen har sendt den.
Du vil motta et vedtak fra Helfo når søknaden er ferdig vurdert.
Blåreseptforskriften regulerer hva som skal til for å få legemidler på blå resept (lovdata).
Utlevering fra apotek når du har fått innvilget stønad på blå resept
Når du har mottatt et vedtak fra Helfo om at du har fått stønad til et legemiddel på blå resept, kan du hente ut dette legemiddelet på apoteket. Du må også ha en blå resept på legemiddelet.
Har du mottatt vedtaket på Helsenorge, Digipost eller e-Boks, kan du vise det frem digitalt, for eksempel på mobiltelefon. Har du fått vedtaket i posten, tar du det med til apoteket. I de fleste tilfeller kan også apoteket se at du har et vedtak via tjenesten vedtaksspørring i apoteket.
Du betaler bare egenandel når legemidlet utleveres på blå resept. Denne teller med i grunnlaget ditt for frikort for helsetjenester.
Har du fått frikort, er barn under 16 år eller minstepensjonist, slipper du å betale.
Sykdommer og tilstander som gir rett til dekning
Det er bare ved bestemte sykdommer eller tilstander at du kan få legemidler på blå resept.
Det er et krav at effekten av legemiddelet må være vitenskapelig dokumentert for den aktuelle diagnosen.
Det er legen din som vurderer om det er aktuelt å søke Helfo om stønad til legemiddelet du benytter.
Legemidler ved yrkesskade
Helfo kan dekke utgiftene dine ved yrkesskade. Forutsetningen er at Nav har godkjent yrkesskaden din. I tillegg må du ha et vedtak fra Helfo om stønad til det aktuelle legemiddelet.
Les mer om dekning av utgifter til ulike helsetjenester ved yrkesskade.
Du kan også ha rett til dekning av utgifter til ulike helsetjenester ved yrkesskade i utlandet.
Kjøp av legemidler i utlandet
Du kan i noen tilfeller få refundert utgifter til legemidler kjøpt i et annet land. Dette gjelder bare legemidler som gir rett til stønad i Norge.
Les mer om kjøp av legemidler i et annet EU/EØS-land.
Les mer om kjøp av legemidler utenfor EU/EØS.
Les mer om godkjent yrkesskade og behov for legemidler i utlandet.
Når du må søke refusjon
I noen få tilfeller må du selv søke Helfo om å få refundert utgifter du har hatt til legemidler.
Dette kan være aktuelt hvis du for eksempel har hentet ut legemidler på apoteket før du har fått vedtaket om blå resept fra Helfo. I disse tilfellene må du søke om å få tilbakebetalt utgiftene du har hatt. For at du skal få tilbakebetalt utgifter, må legemiddelet være kjøpt på resept. Det betyr at legen din må ha skrevet ut en resept på legemiddelet til deg på forhånd.
I disse tilfellene må du søke Helfo om refusjon via Helfos digitale skjema. Dokumentasjon på kjøpet må sendes til Helfo innen 6 måneder fra hver enkelt kjøpsdato. Dette gjelder selv om søknaden din fortsatt er til vurdering hos Helfo.
Du må legge ved spesifiserte kvitteringer som inneholder
- pasientens navn
- produktets navn
- pris på produktet
- kjøpsdato
- navnet på behandleren
Hvis du fyller ut skjema på vegne av barn under 16 år, er det barnets personopplysninger som skal fylles inn. Det er imidlertid foreldre/foresatte som skal undertegne skjemaet.
Saksbehandlingstiden hos Helfo for søknader om refusjon er inntil 8 uker.
Her finner du nyttig informasjon om å sende digitalt skjema.
Hvis du ikke har mulighet til å benytte vårt digitale skjema, kan du i stedet fylle ut
og sende skjemaet sammen med originale, spesifiserte kvitteringer til Helfo, Postboks 2415, 3104 Tønsberg.
Fullmakt ved Helfo-henvendelser
Kontakter du Helfo på vegne av noen andre, må du ha fullmakt.
Les mer om hvordan du kan ordne fullmakt ved Helfo-henvendelser.
Ettersending av dokumentasjon
For at Helfo skal behandle søknaden din så raskt som mulig, må du sende med all dokumentasjon og spesifiserte kvitteringer når du sender søknaden. Dersom du må ettersende dokumentasjon, går du frem på følgende måte når du har logget deg inn i Altinn:
- Velg «Tilleggsopplysninger til søknad/fullmakt» fra rullegardinmenyen under «Hva gjelder innsending»/«Innsendingen gjelder».
- Under «Tilleggsopplysninger» velger du «Etterspurt dokumentasjon».
- Det er svært viktig at du fyller inn referansenummeret til din eksisterende sak. Da kan vi behandle saken din raskere. Referansenummeret kan for eksempel se slik ut: «25/0000».