Koronasertifikat for ikke-digitale brukere

Du kan bestille koronasertifikatet via brev i post. Du kan også ringe Veiledningstjenesten for Helsenorge og få tilsendt en papirutskrift av koronasertifikatet i posten.

Har du ikke mulighet til å logge deg inn på Helsenorge med elektronisk ID? Eller kan du ikke bruke smarttelefon, PC eller nettbrett? Da kan du bestille koronasertifikatet via brev i post. Du kan også ringe Veiledningstjenesten for Helsenorge og få tilsendt en papirutskrift av koronasertifikatet i posten. Merk at det bare er den som trenger sertifikatet som selv kan ringe for bistand.

I den digitale løsningen er det også mulig å ta en utskrift av sertifikatet på papir.

Bestilling via brev i post

For å bestille koronasertifikat via post må du ha norsk fødselsnummer eller d-nummer. Dette er aktuelt for blant annet:

  • Personer som har verge. Vergen kan bestille på vegne av vedkommende, forutsatt at Helfo har oppføring om vergemålet i sitt register.
  • Personer som er bosatt i Norge, men som ikke har folkeregistrert adresse.
  • Personer som er bosatt i utlandet, men som ikke har folkeregistrert adresse.
  • Personer som ikke selv kan ringe Helfo og etterspørre sertifikatet.

Hva må brevet inneholde?

Brevet ditt må stadfeste at du ønsker å få tilsendt koronasertifikat, og må inneholde:

  • Navn, fødsels- eller d-nummer, oppholdsadresse, samt adressen du vil ha sertifikatet sendt til
  • Kopi av gyldig legitimasjon (pass, norsk førerkort eller ID-kort)
  • signaturen til den som ønsker sertifikatet

Du kan benytte følgende skjema for utfylling av nødvendige opplysninger:

Bestille koronasertifikat for ikke-digital bruker (PDF, bokmål)

Hvor skal du sende det?

Send brevet og kopi av legitimasjon til:

Helfo
Postboks 2415
3104 Tønsberg

Hvis du har gyldig koronasertifikat, vil du få tilsendt dette per post. Det er ikke mulig å få koronasertifikatet tilsendt til digital postkasse. Hvis det er mangler ved henvendelsen, vil Helfo ikke kunne sende ut koronasertifikatet.

Du vil normalt få tilsendt koronasertifikatet i løpet av 1-2 uker.

Bestilling via telefon

  • Ha klart fødselsnummer eller d-nummer.
  • Ring Veiledning Helsenorge (svarer på norsk og engelsk).
    1. Åpningstid kl. 08.00 – 15.30, mandag til fredag
    2. Fra Norge: 23 32 70 00
    3. Fra utlandet: +47 23 32 70 00

Saksbehandler vil be deg om ditt fødsels- eller d-nummer, navn og folkeregistrerte adresse. Hvis navnet og adressen du opplyser om ikke stemmer med det som vises som folkeregistrert adresse i systemet, kan du dessverre ikke få tilsendt koronasertifikatet. Du må da kontakte folkeregisteret for å avklare hva som er registrert på deg.

Hvis du har gyldig koronasertifikat, får du det tilsendt i posten. Postgangen vil da avgjøre hvor raskt du kan motta koronasertifikatet. Du må være oppmerksom på gyldighetsdatoen som er 90 dager fra utskriftsdatoen.

Bosatt i utlandet?

Hvis du er bosatt i utlandet og har norsk fødselsnummer eller d-nummer, men ikke bankID eller annen autoriseringsløsning som gir deg tilgang til helsenorge.no, kan du bruke løsningen for ikke-digitale brukere. Det forutsetter at din adresse i utlandet er registrert i folkeregisteret.

Har du ikke tilgang til helsenorge.no?

Dersom du ikke har tilgang til helsenorge.no, kan du også gi andre fullmakt (PDF) til å skrive ut koronasertifikatet ditt. Saksbehandlingstid for fullmakter er minimum 30 dager. Merk at en slik fullmakt gir innsyn til flere helseopplysninger som er tilgjengelig i andre digitale helsetjenester på helsenorge.no.

Innholdet er levert av Folkehelseinstituttet , Norsk helsenett

Sist oppdatert fredag 26. august 2022

Fant du det du lette etter?