Koronasertifikat for ikke-digitale brukere
Du kan bestille koronasertifikatet via brev i post. Du kan også ringe informasjonstelefonen for korona og få tilsendt en papirutskrift av koronasertifikatet i posten.
- Bestilling via brev i post
- Bestilling via telefon
- Bosatt i utlandet?
- Har du ikke tilgang til helsenorge.no?
Har du ikke mulighet til å logge deg inn på Helsenorge med elektronisk ID? Eller kan du ikke bruke smarttelefon, PC eller nettbrett? Da kan du bestille koronasertifikatet via brev i post. Du kan også ringe informasjonstelefonen for korona og få tilsendt en papirutskrift av koronasertifikatet i posten. Merk at det bare er den som trenger sertifikatet som selv kan ringe for bistand.
I den digitale løsningen er det også mulig å ta en utskrift av sertifikatet på papir.
Bestilling via brev i post
For å bestille koronasertifikat via post må du ha norsk fødselsnummer eller d-nummer. Dette er aktuelt for blant annet:
- Personer som har verge. Vergen kan bestille på vegne av vedkommende, forutsatt at Helfo har oppføring om vergemålet i sitt register.
- Personer som er bosatt i Norge, men som ikke har folkeregistrert adresse.
- Personer som er bosatt i utlandet, men som ikke har folkeregistrert adresse.
- Personer som ikke selv kan ringe Helfo og etterspørre sertifikatet.
Hva må brevet inneholde?
Brevet ditt må stadfeste at du ønsker å få tilsendt koronasertifikat, og må inneholde:
- Navn, fødsels- eller d-nummer, oppholdsadresse, samt adressen du vil ha sertifikatet sendt til
- Kopi av gyldig legitimasjon (pass, norsk førerkort eller ID-kort)
- signaturen til den som ønsker sertifikatet
Du kan benytte følgende skjema for utfylling av nødvendige opplysninger:
Bestille koronasertifikat for ikke-digital bruker (PDF, bokmål)
Hvor skal du sende det?
Send brevet og kopi av legitimasjon til:
Helfo
Postboks 2415
3104 Tønsberg
Hvis du har gyldig koronasertifikat, vil du få tilsendt dette per post. Det er ikke mulig å få koronasertifikatet tilsendt til digital postkasse. Hvis det er mangler ved henvendelsen, vil Helfo ikke kunne sende ut koronasertifikatet.
Du vil normalt få tilsendt koronasertifikatet i løpet av 1-2 uker.
Bestilling via telefon
- Ha klart fødselsnummer eller d-nummer.
- Ring informasjonstelefonen for korona (svarer på norsk og engelsk).
- Åpningstid kl. 08.00 – 15.30, mandag til fredag
- Fra Norge: 815 55 015
- Fra utlandet: +47 21 89 80 42
Saksbehandler vil be deg om ditt fødsels- eller d-nummer, navn og folkeregistrerte adresse. Hvis navnet og adressen du opplyser om ikke stemmer med det som vises som folkeregistrert adresse i systemet, kan du dessverre ikke få tilsendt koronasertifikatet. Du må da kontakte folkeregisteret for å avklare hva som er registrert på deg.
Hvis du har gyldig koronasertifikat, får du det tilsendt i posten. Postgangen vil da avgjøre hvor raskt du kan motta koronasertifikatet. Du må være oppmerksom på gyldighetsdatoen som er 90 dager fra utskriftsdatoen.
Bosatt i utlandet?
Hvis du er bosatt i utlandet og har norsk fødselsnummer eller d-nummer, men ikke bankID eller annen autoriseringsløsning som gir deg tilgang til helsenorge.no, kan du bruke løsningen for ikke-digitale brukere. Det forutsetter at din adresse i utlandet er registrert i folkeregisteret.
Har du ikke tilgang til helsenorge.no?
Dersom du ikke har tilgang til helsenorge.no, kan du også gi andre fullmakt (PDF) til å skrive ut koronasertifikatet ditt. Saksbehandlingstid for fullmakter er minimum 30 dager. Merk at en slik fullmakt gir innsyn til flere helseopplysninger som er tilgjengelig i andre digitale helsetjenester på helsenorge.no.