Illustrasjon av en syk person

Jeg må passe godt på kroppen min
og helsen min.

Det er viktig å lære om kroppen
og om hvordan jeg kan leve sunt.

Det er viktig å si fra til personalet
hvis jeg har vondt et sted,
eller kjenner meg varm og slapp
eller noe føles galt i kroppen min.

Personalet skal hjelpe meg
å finne ut om jeg er syk
og hjelpe meg med å bli frisk.

Jeg kan få en kronisk sykdom.
En kronisk sykdom går ikke over.

Jeg må lære om sykdommen min.

Jeg kan lære
hvordan jeg kan ha det bra,
selv om jeg har en sykdom.

Hva betyr ordet?

Personalet

De som er på jobb
for å hjelpe meg i det daglige. 

Kronisk sykdom

Sykdom som varer lenge og ikke går over.
Kronisk sykdom kan for eksempel være leddgikt,
migrene eller astma.

Innholdet er levert av Helsedirektoratet

Helsedirektoratet. Kroppen og helsen. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert fredag 5. april 2024 [hentet søndag 5. april 2026]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/lettlest/helse/kroppen-og-helsen-min/

Sist oppdatert 5. april 2024