Illustrasjon av å ikke ønske hjelp

Når jeg sier jeg ikke vil ha hjelp
skal personalet høre på meg.
De skal ta meg på alvor
og ikke mase på meg.

Når jeg ikke ønsker hjelp,
bør jeg fortelle
hvorfor jeg ikke ønsker hjelpen
til de som pleier å hjelpe meg.

Hvis personalet er bekymret
eller redde for meg,
må de finne ut hvorfor
jeg ikke vil ha hjelp.

Hvis personalet tror
jeg er i fare,
må de gjøre noe for å beskytte meg
selv om jeg ikke vil.

Hva betyr ordet?

Personalet

De som er på jobb
for å hjelpe meg i det daglige. 

 

Innholdet er levert av Helsedirektoratet

Helsedirektoratet. Å ikke ønske hjelp . [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert fredag 5. april 2024 [hentet måndag 30. mars 2026]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/nn/lettlest/a-bestemme-i-sitt-eget-liv/a-ikke-onske-hjelp/

Sist oppdatert 5. april 2024