Illustrasjon av en jobb

På jobben
kan jeg gjøre noe nyttig og viktig
og treffe venner.
Når jeg kommer hjem,
har jeg fri.

På skolen
kan jeg trene på å ha en jobb,
og besøke steder jeg ønsker å jobbe
for å lære hva de gjør der.

En som jobber hos NAV-kontoret,
kan hjelpe meg
med å finne en jobb
eller et dag-tilbud eller dag-senter.
En koordinator kan også hjelpe meg.

Jeg kan få hjelp med å finne ut
hva jeg har lyst til å jobbe med.

Jeg kan få hjelp med å finne ut
hva jeg er god på.

Jeg kan få hjelp med å
søke på en jobb.

Hva betyr ordet?

NAV-kontoret

NAV-kontoret skal hjelpe meg
med å få en jobb.
Hvis jeg ikke kan jobbe og tjene penger,
skal NAV hjelpe meg.
Eksempler er uføretrygd eller pensjon.

Dag-tilbud eller Dag-senter

Et dag-tilbud eller dag-senter er litt som en jobb
Det er ulike aktiviteter og oppgaver
Jeg kan gjøre noe nyttig og viktig 
På dag-tilbudet treffer jeg andre 
og kan få venner.

Koordinator

Den som lager den individuelle planen
sammen med meg
og som passer på
at de ulike tjenestene sam-arbeider.

Innholdet er levert av Helsedirektoratet

Helsedirektoratet. En jobb . [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert fredag 5. april 2024 [hentet måndag 30. mars 2026]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/nn/lettlest/livet-fra-ung-til-gammel/en-jobb/

Sist oppdatert 5. april 2024