Illustrasjon av en gravstein

Vi skal alle dø en gang.
Døden er en del av livet.

Når livet går mot slutten,
skal personalet hjelpe meg
og passe på meg
så jeg kjenner meg trygg
og ikke har det vondt.

Når jeg har tanker
om livet og døden,
kan jeg snakke med personalet
om tankene mine.

Jeg kan også be om
å få snakke med en fra kirken
eller mitt tros-samfunn,
som prest, imam
eller en annen person
som kan være god å snakke med.

Hva betyr ordet?

Personalet

De som er på jobb
for å hjelpe meg i det daglige. 

Tros-samfunn

Et tros-samfunn er et sted 
for alle som tror på det samme. 
Eksempler er kirken, moskeen, 
synagogen og menigheten.  

Prest

En prest jobber i kirken 
og hjelper folk med å forstå Gud og troen. 
Presten kan støtte og trøste folk i vanskelige tider. 

Imam

En imam er en religiøs leder i moskeen. 
Imamen kan støtte og trøste folk i vanskelige tider.  

Innholdet er levert av Helsedirektoratet

Helsedirektoratet. Om døden. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert fredag 5. april 2024 [hentet måndag 30. mars 2026]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/nn/lettlest/livet-fra-ung-til-gammel/om-doden/

Sist oppdatert 5. april 2024