Hva ønsker vi å oppnå?
Helsenorge er den offentlige hovedkanalen for kvalitetssikret innhold om helse, livsstil, sykdom, behandling og rettigheter.
- Helsenorge gir innbygger en hovedinngang til helse- og omsorgstjenesten på nett.
- Helsenorge hjelper innbygger å mestre sin egen helse, finne frem i helsetjenesten og ivareta sine rettigheter.
- Helsenorge fremstår helhetlig og sammenhengende, uavhengig av hvilke aktører som leverer innhold eller tjenester.
Dette betyr at Helsenorge er et samarbeid mellom aktører i alle delene av helsetjenesten. Innholdet fremstår troverdig og tillitsskapende, og det er tydelig hvilken aktør som er innholdsleverandør.
Innholdet dekker behovene til målgruppene, og bidrar til å øke helsekompetansen.*
- Det er enkelt å finne, forstå og bruke innhold og tjenester på Helsenorge.
- Innhold og tjenester utfyller hverandre og er tilpasset målgruppenes behov i ulike livssituasjoner og faser.
- Innholdet er tilgjengelig der brukerne forventer å finne det.
Dette betyr at Helsenorge skal tilby innhold vi vet er nyttig og relevant for målgruppene. Innholdet skal ivareta behov gjennom hele brukerreisen, og være tilpasset målgruppenes forutsetninger.
*«Helsekompetanse er personers evne til å forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne treffe kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse. Det gjelder både beslutninger knyttet til livsstilsvalg, sykdomsforebyggende tiltak, egenmestring av sykdom og bruk av helse- og omsorgstjenesten.»
– Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen 2019–2023
Helsenorge gjør det enkelt å dele innhold på tvers av aktører og kanaler.
- Brukerinnsikt, strategiske valg og felles prioriteringer bestemmer hvordan vi videreutvikler og forvalter innholdet.
- Helsenorge tilrettelegger for automatisert import og eksport av innhold, fortrinnsvis via API.
- Innholdet er tilgjengelig for gjenbruk til innovasjon og tjenesteutvikling.
Dette innebærer at innholdet både er et produkt i seg selv og en tjeneste på Helsenorge. Kvalitetssikring og oppdatering av innhold ett sted bidrar til mer effektiv utnyttelse av tiden til fagpersoner og kommunikasjonsfolk.