Retningslinjer for kvalitet

​Retningslinjene bygger på føringer fra målbildet om at vi skal prioritere kvalitet og gå mer i dybden. Det er avdekket at brukerne vil vite hva råd og informasjon bygger på og at vi har for svak kontroll på særlig medisinsk kvalitetssikring av innholdet.

Videre er de basert på internasjonale standarder for pasientinformasjon.

Innholdet er relevant og brukerorientert

  1. Innholdet baserer seg på brukerbehov.
  2. Innholdet er i tråd med målene for Helsenorge.
  3. Innholdet er tilpasset målgruppen og deres forutsetninger.
  4. Innholdet forvaltes, utvikles og suppleres etter brukersentrert utviklingsmetodikk.

Innholdet er tilgjengelig

  1. Innholdet er forståelig og lett å lese.
  2. Innholdet er prioritert (det viktigste først).
  3. Innholdet skal bruke ord som folk flest bruker når de søker etter informasjon om temaet.
  4. Innholdet er i henhold til krav for universell utforming.

Innholdet er kunnskapsbasert

  1. Medisinsk innhold skal være basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap eller erfaringsbasert kunnskap.
  2. Rettighetsinnhold skal være basert på lov, forskrift og retningslinjer.
  3. Der det ikke er faglig konsensus, skal dette synliggjøres for brukerne.
  4. Alt innhold har en navngitt faglig ansvarlig med kompetanse på fagområdet.

"Kunnskapsbasert medisin innebærer å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens preferanser i den gitte situasjonen."

- Nortvedt M, Jamtvedt G, Reinar LM et al. Å arbeide og undervise kunnskapsbasert. Oslo: Akribe forlag, 2007

Innholdet er etterprøvbart

  1. Lokal redaktør skal vises tydelig på artiklene.
  2. Kunnskapsgrunnlaget som er benyttet, skal oppgis.
  3. Der det gis anbefalinger om behandling, skal påstander om effekt dokumenteres med lenker til publiserte studier eller kliniske retningslinjer.
  4. Alt innhold skal merkes tydelig med når det sist er faglig oppdatert.
  5. Retningslinjer for kvalitet og arbeidsflyter ligger åpent tilgjengelig for brukerne.
  6. Det er lett å komme i kontakt med redaksjonen med spørsmål og tilbakemelding om innholdet.
  7. Alle lokale redaktører må oppgi finansielle kilder.

Innholdet er oppdatert

  1. Innhold skal sjekkes av den faglig ansvarlige minst hvert tredje år.
  2. Innholdet skal oppdateres før det er gått tre år om nødvendig. For eksempel ved regelverksendringer, ny kunnskap, nye råd, ny veileder eller ny retningslinje på området.

Innholdet er levert av Norsk helsenett

Norsk helsenett. Retningslinjer for kvalitet. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert tirsdag 3. mars 2020 [hentet onsdag 24. april 2024]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/redaksjon/retningslinjer-for-kvalitet/