Google Search Console

Dette verktøyet lar deg sjekke om en side er synlig i Google eller ikke. Du kan også se hva folk søkte på før de kom til helsenorge.no.

​Klikk på skjermbildene for å se større versjon.

Slik gjør du

Slik finner du ut hvilke søkefraser som gir trafikk fra Google til en side.

  1. Kopiér temasiden eller artikkelens nettadresse.
  2. Gå til https://www.google.com/webmasters/tools/search-analytics?siteUrl=https://helsenorge.no/
  3. Klikk Ingen filtre – Filtrer siden under Sider.
    sc1.png
  4. Velg Nettadressen er i rullegardinmenyen.
  5. Lim inn artikkelens nettadresse og klikk Filtrer.
    sc4.png
  6. Velg Angi en datoperiode – De siste 90 dagene under Datoer.
    sc2.png
  7. Du får en liste med søkefraser. På hver av de ser du hvor mange klikk siden fikk fra Google, hvor ofte den ble vist i et søkeresultat, klikkfrekvensen, og hvor høyt siden lå i søkeresultatene (i snitt).
    sc5.png

Sjekk om en side er synlig

Her er noen tips når du skal sjekke om en side er optimalisert for søkemotorer:

  1. Start med søkefrasene på 1–3 ord. Velg de som passer til brukeroppgaven vi har valgt å løse.
  2. Se på posisjonen. Ligger siden i topp 3 av søkeresultatene?
  3. Se på klikkfrekvensen. Hvor stor andel av de som så siden vår, klikket på den?
  4. Velg ut noen av de lange søkefrasene som matcher brukeroppgaven vi vil løse. Er siden vår også synlig når folk skriver lange søkefraser?

Hvis en side ligger lavt i relevante søkeresultat, kan grunnen være at:

  • siden ikke løser brukeroppgaen godt nok
  • teksten mangler nøkkelord
  • andre har allerede laget bedre innhold

Hvis siden ligger høyt i søkeresultatene, men klikkfrekvensen er lav, bør vi sjekke hvilken tittel og metabeskrivelse som vises i søkeresultatene.

Hva søkte folk på før de kom til oss?

Vanligvis bruker man Googles søkeordplanlegger for å finne ut hva folk søker på. Hvis vi allerede har en side om temaet, og siden er godt skrevet, vil Search Console gi oss en lang liste over folks søkefraser på akkurat dette teamet.

Her er det spesielt nyttig å se på de lange søkefrasene, fordi det sier mer om hva folk faktisk lurer på. Ofte skriver folk hele spørsmålet inn i Google.

Scroll deg nedover listen av søkeresultater, så vil du etter hvert se de lange søkefrasene. Kanskje ligger det spørsmål her vi burde lage innhold om.

Ikke prioritert liste

Listen sier deg ingenting om hvilke spørsmål som er «mest populære», eller hva brukerne bryr seg mest om.

Resultatet farges av hva vi har fra før

Search Console velger søkefraser basert på teksten på siden vår. Det kan hende det finnes flere relevante søkefraser der ute som du ikke ser i Search Console fordi teksten ikke inneholdt de riktige ordene.