Hva vi kan hjelpe deg med?
Ombudet i ditt fylke kan bistå deg med å gjøre en vurdering av din sak og gi råd og veiledning om hvordan du bør gå videre.
Pasient- og brukerombudene kan hjelpe deg på flere områder:
- Avklarer og svarer på generelle spørsmål om helsetjenester
- Tar imot informasjon om opplevelser du har hatt i møte med helsetjenesten
- Gir råd og veiledning om rettigheter du har som pasient eller bruker
- Informerer om fremgangsmåte ved søknad og klage
- Møter helsepersonell og saksbehandlere sammen med deg for å få svar på spørsmål du har i saken din
- Hjelper deg med å skrive klage om du trenger det
- Informerer om hva du kan gjøre om du har fått en pasientskade
- Informerer om hvor du kan henvende deg videre dersom vi ikke kan hjelpe deg
All hjelp fra oss er gratis - Vi har taushetsplikt.
Du kan være anonym når du tar kontakt med oss.
Ombudene mener
Pasient- og brukerombudene mener pasienter må gis god og helhetlig behandling.

Om ordningen med Pasient- og brukerombud
Stortinget har bestemt at det skal være pasient- og brukerombud i hvert fylke som kan hjelpe de som ikke får den hjelpen de har behov for.
Illustrasjon: Johnér Bildbyrå AB