Stølhet i musklene

Når du begynner å være aktiv, trener hardt eller på en ny måte, kan du få vondt i musklene senere. Forskning har ikke funnet noe som hjelper mot stølhet.

Person som tøyer. Etter trening er det vanlig å bli litt støl i musklene.

Symptomer på stølhet

Når en muskel er støl, gjør det vondt å bevege på den. Musklene kan også være ømme å ta på.

Stølhet er normalt som verst 1–3 dager etter treningsøkten og blir svakere etter 3–7 dager. Når vi bruker den støle muskulaturen forsvinner mye av stølhetsfølelsen.

Ekstrem belastning kan føre til en akutt og alvorlig tilstand som kan føre til nyresvikt og rabdomyolyse. Typiske symptomer er smerter, hevelse og svakhet i den rammede muskulaturen. I tillegg er det utskillelse av store mengder pigment i urinen, noe som gjør urinen rødbrun i farge. Oppsøk helsehjelp dersom du tror du har noen av disse symptomene.

Årsaker til stølhet

Uvant eller tungt arbeid

Mekanismene som fører til stølhet er fortsatt ukjent, men bakgrunnen pleier å være minst en av disse:

  • Muskelarbeidet eller bevegelsene du gjør er uvant.
  • Du utsetter muskelen for stor belastning.
  • Treningen du gjør er mer belastende enn du er vant til.
  • Du belaster en muskel mens den er forlenget. For eksempel lårmuskulaturen når du går ned en trapp.

Vanlig å bli støl

Er du lite aktiv fra før bør du gradvis bygge opp formen for å komme opp til et aktivitetsnivå som du klarer å holde over lengre tid. Om du starter for hardt kan du få overbelastninger. Øk derfor aktiviteten gradvis slikt at muskler, sener og ledd får riktig belastning og hvile.

Mange opplever stølhet og det kan være en barriere for å fortsette aktiviteten. Det er normalt at man blir støl når man gjør en ny øvelse. Mange som er jevnlig aktive blir støle etter årets første jogge- eller skitur fordi musklene utfordres på en ny måte.

Slik forebygger du stølhet

​Tren regelmessig

Siden stølhet gjerne kommer av uvante eller sterkt belastende treningsøvelser, vil den beste måten å forebygge stølhet på være å trene eller være fysisk aktiv regelmessig.

Da vil musklene venne seg til aktiviteten, og du vil bli mindre støl.

Faktorer som kan spille inn

For å opprettholde en god helse over tid er det viktig å finne en god balanse mellom aktivitet, energinntak og hvile. Disse faktorene kan også påvirke hvor fort muskulaturen din blir bra igjen (restitueres) etter trening

  • kostholdet og livsstilen din
  • hvor mye søvn du får
  • hvor stresset du er
  • hvor gammel du er

Ingen behandling mot stølhet

Stølhet kan komme fra små rifter i muskulaturen som oppstår ved belastning og som repareres av seg selv i etterkant av aktivitet. Når du først har blitt støl, er det lite du kan gjøre for å lindre stølheten. Det må gå over av seg selv. Å bruke kroppen slik at musklene blir varme kan lindre det litt.

Mange prøver å unngå stølhet ved å trene den samme øvelsen hver gang, kjøle ned muskelen eller massere muskelen. Ingen av disse behandlingsmetodene har vitenskapelig dokumentert effekt.