Tips og råd til deg som har senfølger etter covid-19

WHO har utarbeidet videoer og brosjyrer med tips og råd til deg som har senfølger etter covid-19. Materialet er et samarbeid mellom fagpersoner innen rehabilitering og personer som har hatt covid-19. Rådene er basert på siste oppdaterte forskning.

Redusert smaks- og luktesans

Det er normalt å miste smaks- og luktesans ved virusinfeksjon. Omtrent 20 prosent av de som har hatt covid-19 opplever dette. For noen tar det uker, og av og til måneder, før smaks- og luktesansen er tilbake.

For de fleste er det å bruke sansene en viktig del av måltidet. Noen opplever helsen som dårligere når de ikke kan smake eller lukte. Det kan være vanskelig å få i seg nok mat og drikke, og en kan føle at det påvirker livskvaliteten. Dette gjelder både for voksne og barn.

Som regel kommer smaks- og luktesansen tilbake av seg selv, men du kan også til en viss grad trene opp disse sansene.

Dette kan du gjøre for å trene smakssansen:

  • Sørg for å ha god munnhygiene ved å børste tennene to ganger om dagen.
  • Drikk vann og rens munnen før du spiser.
  • Velg én matvare, og vær oppmerksom på hva du smaker når du tar biter av den. Tygg grundig. Tenk på hvordan du husker at smaken var. Eksempel kan være appelsin, tomat, salt kjeks, eller noe annet du liker smaken av.
  • Tilsett urter og krydder som gir mer smak til maten din. For eksempel chili, sitronsaft eller friske urter. Vær oppmerksom og kjenn etter smaken når du spiser.
  • Søk hjelp hos fastlegen din, dersom problemet varer i mer enn et par måneder.

Dette kan du gjøre for å trene luktesansen:

  • Rens nesen om den er tett eller rennende. Bruk saltvannsspray, og puss nesen godt.
  • Velg ting som du kjenner godt, og husker hvordan lukter. For eksempel kaffe, sitron, rose eller eukalyptus.
  • Bruk minst 20 sekunder til å virkelig lukte på tingen. Prøv å huske hvordan det lukter.
  • Gjør øvelsen to ganger om dagen.
  • Søk hjelp hos fastlegen din, dersom problemet varer i mer enn et par måneder.

Tung pust

Det er vanlig å oppleve pustevansker etter å ha vært syk med covid-19. Dette kan skyldes tap av styrke og kondisjon mens du var syk, og sykdommen i seg selv. Denne videoen viser stillinger og øvelser som kan hjelpe på pusten.

Tungpustethet

Tung pust

Stemmeproblemer

Covid-19 kan gi plager som sår hals, hoste og hes stemme. I videoen nedenfor får du gode råd ved stemmeproblemer. 

Selvhjelpsvideo om stemmeproblemer

Trening etter sykdom

Det er normalt at du ikke kan starte opp treningen på samme nivå som før du ble syk. Dette er på samme måte som når en blir syk av andre typer virusinfeksjoner.

Du trenger ikke være redd for å komme i gang med fysisk aktivitet. Men det er viktig å lytte til kroppen, og treningen bør skje gradvis. En huskeregel er å tilpasse aktivitetsnivået og treningen slik at du ikke blir svært andpusten eller utmattet etter en treningsøkt. Så kan du øke gradvis når du kjenner at kroppen tåler det. Det samme gjelder for barn.

Trening hjelper for mange av de plagene du opplever etter covid-19. I videoen nedenfor får du råd og øvelser som gjør det enklere å komme i gang. 

Selvhjelpsvideo om trening etter sykdom

Spise, drikke og svelge

Det er ikke uvanlig å ha problemer med å svelge mat og drikke etter covid-19. I videoen nedenfor får du tips og teknikker som kan være nyttige ved vansker med å svelge.

Selvhjelpsvideo om å spise, drikke og svelge

Daglige aktiviteter

Det er viktig å komme tilbake i aktivitet etterhvert som du blir i bedre form. Denne videoen viser deg hvordan du kan gå frem.

Selvhjelpsvideo om daglige aktiviteter

Konsentrasjon og hukommelse

Det er ikke uvanlig å få problemer med hukommelsen og konsentrasjonen etter covid-19. Dette kalles noen ganger «hjernetåke». Hvis du opplever dette, kan tiltakene i videoen nedenfor være nyttige.

Selvhjelpsvideo konsentrasjon og hukommelse