Illustrasjon av sex

Sex er godt og deilig
alene eller
sammen med andre.

Jeg har rett på privat-liv
så jeg kan kose med kjæresten min
eller kose med min egen kropp.

Det er viktig å finne ut
hva jeg liker
og hva jeg ikke liker.

Jeg må øve på å si fra:
Nei, jeg vil ikke.
Nei, det liker jeg ikke.

Jeg kan snakke om
sex og følelser
med noen i personalet
som jeg stoler på.

Jeg må lære hva som er lov
og hva som ikke er lov.

Jeg må lære om
hvordan jeg kan ha sex
uten å lage barn.
Da trenger jeg prevensjon.

Hvis noen gjør noe med kroppen min
som jeg ikke vil
eller ikke liker
må jeg si fra til en jeg stoler på. 

Jeg kan snakke med
legen min eller med helse-sykepleier
om sex og prevensjon.

Hva betyr ordet?

Personalet

De som er på jobb
for å hjelpe meg med i daglige. 

Prevensjon

Beskytter mot å få barn
og mot kjønns-sykdommer. 
Det kan være kondom, p-piller,
p-plaster, p-ring, p-stav og spiral.

Helse-sykepleier

En syke-pleier som kan mye om
hvordan jeg holder meg frisk.
En helse-sykepleier jobber
for eksempel på en skole.
Før het det helse-søster.

Innholdet er levert og kvalitetssikret av Helsedirektoratet

Helsedirektoratet. Sex. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert fredag 5. april 2024 [hentet torsdag 20. august 2026]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/lettlest/hverdagen/sex/

Sist oppdatert 5. april 2024