Når skal du informere om faglige kontroverser?
Som tommelfingerregel bør teksten inneholde informasjon om faglige kontroverser hvis
- kontroversen er utbredt og velkjent innenfor fagområdet
- forskning og studier på området er mangelfull eller ikke gir entydige svar
- det mangler faglige retningslinjer på området
- det er stort sprik mellom norsk og internasjonal praksis
Der det foreligger en reell faglig kontrovers, skal du
- ikke presentere faglig kontroversielle påstander som faktapåstander, men gjøre rede for at det finnes en kontrovers
- ikke argumentere for noen av sidene i kontroversen
- oppgi referanser som utdyper de ulike sidene ved kontroversen, om mulig
Ikke-faglige-kontroverser
I tilfeller der vitenskapen går på tvers av vanlige, utbredte oppfatninger i samfunnet, kan du formidle de vitenskapelige funnene som påstander. Du bør også oppgi referanser som underbygger dem.
Eksempler på slike kontroverser kan være:
- at snus ikke er helseskadelig
- at barn med øyekatarr må behandles med antibiotika før de kan gå i barnehage
- at folk med ME ikke er ordentlig syke, men bare må «ta seg sammen»
- at vaksiner er farlige