Generelt om stil og tone
Stil og språk på helsenorge.no skal være enkelt å forstå, og tekstene skal ha en lett, direkte og personlig tone. Vi skal fortelle åpent om vanskelige temaer, og være ærlige om både risiko og prognoser. Vi skal motivere innbyggerne til å ta gode helsevalg, men formidle informasjon på en saklig måte uten å bruke pekefingeren og moralisere.
Helsenorge.no er ikke en nyhetskanal, men følger med på aktuelle saker. Her presenteres derfor ikke nyhetsartikler, men aktuelle tema løftes frem på forsiden av helsenorge.no og i sosiale medier ved behov.
Oppgi hvem som gir råd
Dersom helsemyndighetene anbefaler noe, skal det gå tydelig frem hvilken etat som gir anbefalingen.
Eksempel
Ikke slik …
Vi anbefaler at man spiser rikelig av grønnsaker, frukt, bær og grove kornprodukter
… men slik:
Helsedirektoratet anbefaler at du spiser rikelig av grønnsaker, frukt, bær og grove kornprodukter
Vær personlig og direkte
Direkte tiltale (du-form), aktivt språk og korte setninger gir en mindre formell stil og minsker avstanden mellom tekst og leser. Som hovedregel bør du bruke ordet «du» i stedet for «man», «pasienten» eller liknende.
Du kan bruke «man» hvis du skriver om:
- årsak og effekt som ikke nødvendigvis gjelder for alle lesere
- sykdommer og situasjoner hvor leseren sannsynligvis handler på andres vegne
Eksempel
Ikke slik …
Pasienten sender så prøven til lege/helsestasjon eller direkte til laboratoriet for analyse
… men slik:
Du sender prøven til lege eller helsestasjon, eller direkte til laboratoriet for analyse
Språkbruk og korrektur
Korrekt og enkelt språk er viktig, og bidrar til at teksten får troverdighet. Sjekk gjerne om du følger de viktigste rådene våre for god språkbruk.
Bruk stavekontroll og les korrektur før du sender en tekst til fagansvarlig.