Ta vare på synet ditt

Her finner du nyttige råd for å ta vare på synet ditt. Generelt er det å ha normalt god helse bra for synet og øyehelsen din.

God helse er bra for synet ditt

Det å se krever ekstremt mye energi. Øynene trenger god tilførsel av blod. Hvis blodomløpet i kroppen din svekkes og ikke får gjort jobben sin kan det skade synet ditt sakte, men sikkert.

Siden synet er så avhengig av godt blodomløp er en enkel huskeregel at: Alt som er bra for hjertet ditt er bra for synet ditt.

Følger du Helsedirektoratets råd om fysisk aktivitet, kosthold og røyking  tar du vare på synet ditt.

Ikke vær redd for å fortelle dem du har rundt deg at synet ditt ikke er som før. Forklar hva du opplever som vanskelig.

Synet er viktig i hverdagen

Husk at synet er viktig for at du skal klare deg bra i hverdagen. Synet hjelper deg med å

  • orientere deg
  • bevege deg
  • finne informasjon
  • være sosial

Redusert syn kan påvirke eller i ytterste konsekvens ta fra deg aktiviteter du liker å gjøre i dagliglivet. Du kan gå fra å være aktiv til å bli mer passiv.

Gode tips for en bedre synshverdag

Hjelp øynene dine

Sørg for at du har godt lys hjemme og at du blir lite blendet av lyset. Det er mindre risiko for å falle hvis du har det ryddig og lyst rundt deg.

Forsøk også  å unngå irriterende motlys. 

Ha gode kontrastfarger hjemme hos deg selv.

Bruk rikige briller til det du driver med:

  • Lesebriller
  • Databriller
  • Kjørebriller/TV-briller

Opphold deg på steder der du ser godt og les under godt lys.

Beskytt øynene dine mot skader og lys

Bruk solbriller og vernebriller når det er behov for det. Skader på øynene kan gi problemer for resten av livet og redusere synet ditt unødvendig.

Sjekk synet ditt

Få synet ditt undersøkt jevnlig hos en optiker. Spesielt hvis du merker endringer.

Skal du snart til en optiker? Da kan du be om en grundig synsundersøkelse.

La øynene dine få slappe av

Det kan være slitsomt for øynene å lese på skjerm eller å se på detaljer veldig nært. Ta en 20 sekunders pause hvert 20 minutt og se på noe som er 6 meter unna deg.

Må du konsentrere deg når du ser på ting, må du huske at dette kan være slitsomt for synet  ditt. Ta pauser.

Ta vare på barnas syn

Forskning viser at dagslys er bra for synet til barn og unge. Send barna ut, det er bra for øynene og kroppen!

Vær bevisst på hvor mye tid barna dine bruker foran en skjerm. Det kan påvirke synet deres.

Innholdet er levert av Helsedirektoratet

Helsedirektoratet. Ta vare på synet ditt. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert fredag 23. februar 2024 [hentet tirsdag 16. april 2024]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/syn/ta-vare-pa-synet/

Sist oppdatert fredag 23. februar 2024