Vegetarkost og vegankost: Spedbarn 0-1 år

Med kunnskap om kosthold og god planlegging kan man sette sammen et balansert og næringsrikt plantebasert kosthold til barn.

Baby får brystmelk

Illustrasjon: iStockphoto

Morsmelk og morsmelkerstatning

​Det er de generelle anbefalingene for spedbarnsernæring (helsedirektoratet.no) som gjelder også hvis du/dere har et vegetarisk eller vegansk kosthold, men med noen tilpasninger. Se også brosjyren Mat og måltider for spedbarn (helsedirektoratet.no).

Det anbefales at barn får morsmelk i hele første leveår, og gjerne også i andre leveår. Fra omkring seks måneders alder har barnet behov for annen mat i tillegg til morsmelken/ morsmelkerstatningen.

Noen næringsstoffer er det særlig viktig å følge med på hvis familien har et vegetarisk eller vegansk kosthold, og spesielt når du ammer.

Morsmelk er den beste maten for spedbarnet. Hvis du har et vegansk kosthold og vil at barnet ditt også skal ha det, er det særlig verdifullt å amme, så sant du har mulighet til det. Hvis barnet av ulike grunner ikke kan få morsmelk, eller trenger mer melk enn du kan gi, er morsmelkerstatning det eneste alternativet. Vanlig morsmelkerstatning er laget av kumelk. Det finnes morsmelkerstatning som er laget av soya.

Ifølge både den europeiske og den amerikanske barnelegeforeningen kan soyabaserte morsmelkerstatninger brukes til barn i veganske familier, men slike erstatninger skal ikke gis til premature barn. Soyabasert morsmelkerstatning kan i sjeldne tilfeller utløse soyaallergi hos disponerte barn. Dette er årsaken til at de ikke er å få kjøpt på apotek i Norge.

Hvis barnet trenger mer melk enn du kan gi, og soyabasert morsmelkerstatning ikke er tilgjengelig når barnet trenger det, må barnet få kumelkbasert morsmelkerstatning.

Morsmelkerstatning (enten laget av kumelk eller soya) har en sammensetning av næringsstoffer som er tilpasset barnets behov. Spedbarn skal ikke få hjemmelaget morsmelkerstatning laget av plantedrikker eller annet.

Fra slutten av første leveår (omkring 10 måneders alder) kan det brukes litt plantedrikker i matlaging (supper, sauser etc.) og ev. plantebasert yoghurt (begrenset til ca. 0,5 dl per dag til ett års alder).

Risdrikker (og riskaker) bør ikke brukes daglig til barn under seks år (matportalen.no) fordi slike produkter har et relativt høyt innhold av uorganisk arsen, et grunnstoff som kan ha negative helseeffekter. Spedbarn og småbarn spiser mer i forhold til sin kroppsvekt enn voksne.

Anbefalt daglig inntak av noen viktige næringsstoffer 0-12 måneder

  • Vitamin D: 10 mikrogram.
  • Vitamin B12: 0,5 mikrogram.
  • Jod: 50 mikrogram.
  • DHA: 100 milligram.

For flere næringsstoffer, se Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring (helsedirektoratet.no). Mangel på ett eller flere næringsstoffer kan få alvorlige og langvarige konsekvenser for utviklingen hos barn, blant annet gjelder det utviklingen av hjernen og nervesystemet. Det er derfor nødvendig med noen tilskudd.

Tilskudd

​Alle barn som ammes anbefales tilskudd av D-vitamin. Barn som ammes av mødre som har et vegansk kosthold, kan i tillegg ha behov for tilskudd av vitamin B12 og jod. Hvis mor tar tilskudd av vitamin B12 og jod og jevnlig sjekker at hun har god B12-status (via blodprøve), kan det være tilstrekkelig å gi barnet D-vitamin, så lenge barnet fullammes eller får mye morsmelk.

Morsmelken inneholder bra med den langkjedede omega-3-fettsyren dokosaheksaensyre (DHA), som er viktig for utviklingen av barns hjerne og nervesystem, men når barnet etter hvert får mindre morsmelk, etter som fast føde introduseres, bør barnet få tilskudd av både vitamin B12, jod og DHA, i tillegg til D-vitamin. Innholdet av DHA i morsmelk kan økes ved at mor tar tilskudd av algeolje. Morsmelkerstatning (både av kumelk og soya) er tilsatt alle disse næringsstoffene, men når mengden reduseres parallelt med at barnet spiser mer fast føde, bør tilskudd gis.

Det finnes per i dag ikke spesielle veganske kosttilskudd til spedbarn på markedet, men 1/3 tablett daglig av tilskuddet VEG 1, Vegansk multivitamin, produsert av Vegan Society UK, kan brukes. 

1 tablett VEG 1 inneholder 20 mikrogram vitamin D3, 25 mikrogram vitamin B12, 150 mikrogram jod (og i tillegg vitamin B2, vitamin B6, folsyre og selen). En tredjedels tablett av VEG 1 vil gi et inntak av disse næringsstoffene nær opptil hva som anbefales for spedbarn.

Tabletten kan knuses og 1/3 av pulveret blandes med litt morsmelk eller morsmelkerstatning (eventuelt juice) før det gis på skje. Bruk en tablettknuser som du får kjøpt på apoteket. Tabletten kan eventuelt knuses mellom to skjeer, men pass på at det ikke er biter som barnet kan sette i luftveiene. 

Inntaket av vitamin D fra 1/3 tablett (7 mikrogram) blir litt lavere enn anbefalt (10 mikrogram), så det kan være en god idé å gi en sprut av Vitashine vitamin D3 spray (=5 mikrogram vitamin D) i tillegg, særlig hvis barnet ikke i særlig grad eksponeres for sollys. Denne er vegansk.

Fast føde

​Når barnet er omkring seks måneder gammelt, introduseres annen mat gradvis i tillegg til morsmelk/morsmelkerstatning. Det kan være naturlig å begynne med tynn grøt, most potet eller grønnsaker, som kan blandes med morsmelk eller morsmelkerstatning. Kosten til små barn bør baseres på matvarer som har et høyt innhold av energi, protein, vitaminer og mineraler.

Grøt

Grøt kan lages av alle kornslag, men det er viktig å bruke mel laget av hele kornet. Hirse og mel av havre inneholder spesielt mye jern, som barnet trenger. Dersom dere velger å lage grøt selv fra bunnen av, er det viktig å bruke jernrike kornslag, bløtlegge kornet/melet i minst én time før koking (eller over natten) for å bryte ned fytinsyren i melet som kan hemme jernopptaket – og servere noe vitamin C-holdig frukt, juice eller grønnsaker sammen med grøtmåltidet for å øke jernopptaket.

Middagsmat

Middagsmat bør inkludere matvarer som er gode kilder til protein og jern, som godt kokte bønner, linser og erter (belgvekster), og produkter av soya (som tofu), samt grønnsaker, poteter, naturris og planteoljer – som rapsolje, olivenolje og valnøttolje. Vær forsiktig med salt og sukker til små barn.

Brødmat

Brødmat kan introduseres når barnet greier å tygge brødbiter. Bruk grovt brød med myk plantemargarin og/eller smørbart pålegg. Vegetabilske pålegg som kan egne seg godt for barn, er most avokado, nøttesmør, mandel- og sesamtofu, soyaost, vegetarpostei, bønnepostei, linsepostei og hummus.

Frukt og grønnsaker

Frukt er fint som dessert, mellommåltid og som supplement til annen mat. Frukt og grønnsaker inneholder relativt lite energi (kalorier) per volumenhet og det fyller mye opp i små mager. Det er derfor viktig at små barn ikke spiser så mye frukt og grønnsaker at det fortrenger plassen til andre viktige matvarer som grove kornprodukter, bønner, linser, nøtter og frø.

Vekst og utvikling

​For å vokse og utvikle seg optimalt, trenger barn nok av energi og næringsstoffer i kosten. Strenge, ensidige dietter bør ikke gis til barn.

Noen studier kan tyde på at barn som får vegankost vokser langsommere. Følg nøye med på barnets vektutvikling. Hvis vektøkningen er for lav, bør barnet få mer morsmelk/ morsmelkerstatning, flere måltider og mer fett i kosten.

Overvekt er mindre vanlig hos barn som får vegankost.