Bestill time hos helsesykepleier i Helsenorge-appen
For å bestille time logger du inn med MinID. Du kan også finne frem til hvor nærmeste helsestasjon for ungdom er.
Helsenorge-appen gir deg enkel og rask tilgang til Helsenorge-tjenestene mens du er på farten. Det er like trygt å bruke appen som helsenorge.no, og du har tilgang til de samme tjenestene.
Appen gir deg snarveier til alle tjenestene du har tilgang til på helsenorge.no. Tjenestene åpnes direkte i mobilens nettleser.
Du kan logge på appen med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller personlig kode. Du trenger ikke å bruke ID-porten hver gang du skal bruke tjenestene.
Helsenorge-appen er tilgjengelig for Android og Apple-enheter, og kan lastes ned herfra:
For å bruke appen må du ha en telefon som oppfyller disse kriteriene:
Hvis du har en eldre telefon som ikke kan oppdateres til å tilfredsstille disse kravene, kan du dessverre ikke bruke Helsenorge-appen på den telefonen. Men du kan uansett bruke Helsenorge i nettleseren på telefonen. Da åpner du nettleseren, skriver "helsenorge.no", og får tilgang til alle Helsenorge-tjenestene.
Slik ser ikonet til Helsenorge-appen ut.
Du får ikke tilgang til alle tjenestene i Helsenorge-appen ennå, men ved å logge inn med MinID kan du bestille time hos helsesykepleier på skolen din.
Nå pågår det testing av appen på enkelte skoler i utvalgte kommuner. Du får beskjed av skolen din når du kan finne den i appen.
Du kan også bruke appen for å finne nærmeste helsestasjon for ungdom i de utvalgte kommunene, og se kontaktinformasjon til fastlegen din.
For å bestille time logger du inn med MinID. Du kan også finne frem til hvor nærmeste helsestasjon for ungdom er.
Har du spørsmål om appen kan du kontakte Veiledning Helsenorge på telefon 23 32 70 00, hverdager mellom klokken 08:00 og 15:30. Noen vanlige spørsmål og svar finner du også her:
Appen krever at du:
Appen krever ingen spesielle apptilganger fra telefonen din og vil derfor ikke spørre om dette.
Første gang du logger inn i appen må du bruke innlogging via ID-porten. Deretter kan du velge å lage en personlig kode og aktivere biometrisk innlogging, som ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk.
Biometrisk innlogging varer i seks måneder før du må aktivere dette på nytt. Dette er av sikkerhetsmessige årsaker.
App-kode, også kalt personlig kode, eller sikkerhetskode, er en selvvalgt kode du bruker for å logge inn på helsenorge.no gjennom Helsenorge-appen. App-koden består av fire siffer.
Du må lage en app-kode før du kan aktivere pålogging med ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk.
Ja, innloggingen til appen er like trygt som vanlig innlogging til helsenorge.no.
Hvis telefonene din bruker Android 10 og har tilgang til Google Play Store, vil du kunne bruke appen.
Appen finnes ikke i Huaweis egen App Gallery. Hvis telefonen din ikke har tilgang til Google Play Store, vil du ikke kunne bruke Helsenorge-appen.
Se mer informasjon i appens bruksvilkår
Dersom du har spørsmål til Helsenorge-appens behandling av personopplysninger kan du kontakte vårt personvernombud på personvernombud@nhn.no.
Ved å ha tilgang til disse opplysningene har vi mulighet til å sørge for at appen fungerer som den skal, og at vi kan levere gode tjenester til deg. Det sørger også for at vi kan ivareta sikkerheten og undersøke feilsituasjoner og sikkerhetshendelser i Helsenorge-appen.
Informasjon som lagres i appen blir slettet når du avinstallerer appen. Når du avinstallerer appen, sier du også opp avtalen du inngikk da du aksepterte vilkårene for appen første gang du tok appen i bruk.
For å slette annen informasjon som er knyttet til Helsenorge-profilen din må du trekke samtykket ditt på helsenorge.no. Dette kan du gjøre via Profil og innstillinger i appen. Siden åpner seg da i telefonens nettleser.
I Helsenorge-appen kan du kun bruke tjenestene på vegne av deg selv.
Skal du bruke tjenestene på vegne av barn du har foreldreansvar for, eller for noen som har gitt deg fullmakt, må du åpne en av tjenestene i mobilens nettleser. Da kan du velge hvem du ønsker å bruke helsenorge.no på vegne av.
Chatboten er ikke tilgjengelig fra Helsenorge-appens forside. Du får tilgang til chatboten når du åpner en av tjenestene i mobilens nettleser fra appens forside.
Hvis du mister telefonen du har installert appen på, kan du logge inn på helsenorge.no og logge deg ut. På denne måten deaktiveres tilgangen fra telefonen.
Hvis du har brukt Helsenorge-appen på gammel telefon og gjenoppretter den fra sikkerhetskopi på ny telefon, kan du oppleve å få feilmeldingen: "Teknisk feil, prøv igjen senere."
Problemet kan løses ved å avinstallere appen og installere den på nytt på den nye telefonen.
For å kunne bruke Helsenorge-appen må du samtykke til behandlingen av personopplysninger. Behandlingen er beskrevet i personvernerklæringen.
Helsenorge-appen er en app som leveres av Norsk Helsenett SF (NHN). Du finner mer informasjon om Helsenorge-appen på helsenorge.no/helsenorge-appen.
Dersom du er 13 år eller eldre og logger inn med MinID vil appen tilby muligheten til å bestille time hos helsesykepleier på skolen, finne helsestasjon for ungdom og se fastlegen din. Dersom du er 16 år eller eldre og logger inn med ID-portens alternativer på høyt sikkerhetsnivå (BankID, Buypass eller Commfides, heretter "nivå høyt") vil appen gi deg enklere tilgang til Helsenorge-tjenester på mobil.
Denne personvernerklæringen gjelder bruk av Helsenorge-appen og behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i kapittel 3. Behandling av personopplysninger som skjer på Helsenorge uavhengig av denne appen, dersom du har samtykket til bruk av Helsenorge-tjenester, er ikke regulert av denne personvernerklæringen, men av bruksvilkår for Helsenorge.
Du må ha norsk fødselsnummer eller D-nummer.
Du må ha fylt 13 år.
Du skal ha gjort deg kjent med denne personvernerklæringen.
Du må kunne bruke en av ID-portens innloggingsalternativer.
NHN er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som skjer i forbindelse med bruk av Helsenorge-appen. Her beskriver vi hvilke personopplysninger vi behandler om deg, til hvilke formål og med hvilke behandlingsgrunnlag.
Formålet med vår behandling av personopplysninger ved din bruk av Helsenorge-appen er
Utover dette vil personopplysninger også behandles til sikkerhetsformål og statistiske formål (henholdsvis kapittel 3.1.4 og 3.1.5).
Dersom du setter opp enklere innlogging (PIN, biometri og så videre) vil din identitet lagres opptil seks måneder fra du logger inn med ID-porten for å kunne tilby deg enklere innlogging med mobil i perioden. Opplysningene vil slettes dersom du trekker samtykket ditt (se kapittel 3.3).
For å tilby deg en enkel måte å få tilgang til Helsenorge på mobil behandles din identitet (autentisert gjennom ID-porten), hvilke tjenester du skal ha tilgang til på Helsenorge basert på ditt samtykke til bruk av Helsenorge og antall nye meldinger og hendelser du har på Helsenorge. Disse personopplysningene behandler vi med grunnlag i ditt samtykke til bruk av appen (se personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav a).
Med tjenester fra skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom mener vi
For å tilby deg informasjon om og fra skolehelsetjenesten, samt muligheten til å be om time hos skolehelsetjenesten, behandles ditt navn og fødselsnummer (hentet fra MinID) og skole- og klassetilhørighet (hentet fra deg dersom du velger å oppgi det).
Dersom du sender en forespørsel om time hos skolehelsetjenesten, vil forespørselen sendes til skolehelsetjenesten ved din skole. Forespørsler om timer og mottatte timeavtaler lagres på Helsenorge og i din journal hos skolehelsetjenesten. Hvis du ikke har en journal hos skolehelsetjenesten fra før, vil det opprettes en journal på deg for å kunne gi deg en time. Skolehelsetjenesten har plikt til å opprette journal på deg når du ber om en time i Helsenorge-appen. Plikten kalles dokumentasjonsplikten (se helsepersonelloven §39).
Opplysninger om forespurte, mottatte og avlyste timeavtaler lagres på Helsenorge til du eventuelt trekker samtykket ditt til bruk av appen under "profil og innstillinger" i appen (se kapittel 3.3). Merk at opplysningene fremdeles vil ligge lagret i journalen din hos skolehelsetjenesten på grunn av dokumentasjonsplikten. Dersom du har spørsmål om opplysninger om deg i journal hos skolehelsetjenesten kan du ta kontakt med skolehelsetjenesten ved skolen din.
Dersom du benytter tjenesten for å finne nærmeste helsestasjon vil vi be om å få tilgang til telefonens posisjon. Dersom du aksepterer vil vi bruke posisjonen til å sentrere kartet der du er og sortere listen med helsestasjoner slik at de er sortert etter avstand fra telefonens posisjon.
Behandlingen av personopplysningene har grunnlag i ditt samtykke til bruk av appen (se personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav a).
For å vise deg hvilken fastlege du har behandler vi ditt navn og fødselsnummer. Vi behandler personopplysningene med grunnlag i ditt samtykke (se personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav a).
For å kunne ivareta sikkerheten og ha mulighet til å undersøke feilsituasjoner og sikkerhetshendelser i Helsenorge-appen logges tidspunkter for inn- og utlogging i appen. Loggen lagres på Helsenorge. Dersom du har fylt 16 år og har samtykket til bruk av Helsenorge vises denne loggen også for deg på Helsenorge slik at du kan kontrollere bruk av appen.
Logger over bruk av appen lagres på Helsenorge og slettes etter to år av sikkerhetshensyn.
Denne behandlingen er nødvendig for å ivareta den rettslige forpliktelsen vi har til å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet. Følgelig har behandlingen behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c, jamfør personvernforordningen artikkel 32 om sikkerhet ved behandlingen.
For å kunne levere gode tjenester til deg behandler vi opplysninger for statistiske formål. Adobe Analytics brukes som verktøy og Adobe er Norsk Helsenetts databehandler for dette formålet. Opplysningene anonymiseres når de er sendt til Adobe og vil derfor ikke kunne knyttes til deg. Ingen helseopplysninger eller andre sensitive personopplysninger brukes til dette formålet. Opplysninger som brukes til dette formålet er opplysninger om enheten (modellnavn og -nummer, operativsystem og versjon, leverandør av mobilabonnement, skjermoppløsning, språk), appen (navn og versjon, tidspunkt for installasjon, oppdatering, oppstart og stans) og brukeren (innlogging, sidebesøk, godtar eller avslår bruksvilkår, om brukeren velger biometrisk innlogging eller PIN-kode, endrer profilinnstillinger, er førstegangsbruker eller ikke, logget inn eller ikke, om brukeren har uleste meldinger eller varsler).
Vi har en berettiget interesse i å levere en best mulig tjeneste til deg og denne behandlingen er nødvendig for dette. Behandlingen har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f.
Appen har mulighet for aktivering av push-varsler og innlogging med biometri, og du vil kunne bli bedt om å akseptere oppsett av dette dersom du ønsker å aktivere funksjonene.
Dersom du ønsker å bruke tjeneste for å finne nærmeste helsestasjon ber appen om at du deler telefonens lokasjon med oss. Du kan bruke denne tjenesten uten å dele posisjon.
Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger om deg som behandles, samt å få uriktige personopplysninger rettet. Du har også rett til å få personopplysninger om deg slettet eller behandlingen av dem begrenset dersom vilkårene for dette er oppfylt. Disse rettighetene følger av personvernforordningen artikkel 15 – 18. For spørsmål om eller håndheving av disse rettighetene kan du ta kontakt med NHNs personvernombud (se kapittel 3.4).
Du har rett til å trekke tilbake ditt samtykke til bruk av appen. Da vil behandlingen av personopplysninger om deg som er knyttet til bruk av appen og som behandles med grunnlag i samtykke til bruk av appen stanse og lagrede opplysninger slettes.
Du har rett til å klage til Datatilsynet dersom du mener vår behandling av personopplysninger er i strid med personvernforordningen.
Dersom du har spørsmål til Helsenorge-appens behandling av personopplysninger kan du kontakte vårt personvernombud på personvernombud@nhn.no.
Du kan kontakte Veiledning helsenorge.no for hjelp og informasjon. Les mer på helsenorge.no/kontakt.
Publisert 31.03.2023
Helsenorge-appen er en app som leveres av Norsk Helsenett SF (NHN).
Avhengig av om du benytter Feide eller en av ID-portens påloggingsalternativer for å logge inn vil appen tilby ulik funksjonalitet. Dersom du er 13 år eller eldre og logger inn med Feide vil appen kun tilby tjenester knyttet til skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom. Dersom du er 16 år eller eldre og logger inn med ID-porten vil appen gi deg enklere tilgang til Helsenorge-tjenester på mobil.
Denne avtalen består av vilkårene nedenfor. I tillegg til vilkårene i avtalen gjelder de til enhver tid gjeldende bestemmelsene i norsk lovgivning. Partene i avtalen er deg og Norsk Helsenett SF, Abels gate 9, 7030 Trondheim, org.nr. 994 598 759.
Denne avtalen gjelder bruk av Helsenorge-appen og behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i avtalens kapittel 3. Behandling av personopplysninger som skjer på Helsenorge uavhengig av denne appen, dersom du har samtykket til bruk av Helsenorge-tjenester, er ikke regulert av denne avtalen, men av bruksvilkår for Helsenorge. Les mer om bruksvilkår for Helsenorge - behandling av personopplysninger.
Du må ha norsk fødselsnummer eller D-nummer.
Du må ha fylt 13 år.
Du må ha gjort deg kjent med og akseptert denne avtalen.
Du må kunne bruke Feide eller en av ID-portens innloggingsalternativer (bortsett fra MinID).
NHN er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som skjer i forbindelse med bruk av Helsenorge-appen. Her beskriver vi hvilke personopplysninger om deg vi behandler, til hvilke formål og med hvilke behandlingsgrunnlag.
Formålet med vår behandling av personopplysninger ved din bruk av Helsenorge-appen er først og fremst å oppfylle de forpliktelsene NHN har påtatt seg for gjennomføring av avtalen. Det vil si å tilby deg en enkel måte å få tilgang til Helsenorge på og gi deg informasjon om antall nye meldinger og hendelser du har på Helsenorge dersom du er 16 år eller eldre og logger inn med ID-porten (se kapittel 3.1.1), eller å tilby deg informasjon fra skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom dersom du er 13 år eller eldre og logger inn med Feide.
Enkelt innhold vil også kunne lagres i appen (se kapittel 3.1.2).
Utover dette vil personopplysninger også behandles til sikkerhetsformål og statistiske formål (henholdsvis kapittel 3.1.3 og 3.1.4).
For å tilby deg en enkel måte å få tilgang til Helsenorge på mobil behandles din identitet (autentisert gjennom ID-porten), hvilke tjenester du skal ha tilgang til på Helsenorge basert på ditt samtykke til bruk av Helsenorge og antall nye meldinger og hendelser du har på Helsenorge. Denne behandlingen av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg og har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
For å kunne tilby visning av innhold uten at du har nettverksforbindelse vil innhold i utvalgte tjenester lagres lokalt i Helsenorge-appen dersom du bruker tjenesten. Det vil ikke behandles andre personopplysninger til dette formålet enn opplysningene som kommer frem av innholdet du velger å laste ned. Innhold vil ikke lagres lokalt i appen dersom du ikke besøker tjenesten.
Følgende tjenester lagrer innhold lokalt i appen dersom du bruker dem: Koronasertifikat.
Denne behandlingen av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg og har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
Fordi innholdet kan inneholde helseopplysninger trenger vi også ditt samtykke, jamfør personvernforordningen artikkel 9 nr. 2 bokstav a. Ved å ta i bruk appen og besøke tjenestene i punktlisten over samtykker du til lagring av innhold for disse tjenestene. Lagring vil ikke skje dersom du ikke besøker disse tjenestene. Du kan trekke samtykket ditt til denne lagringen ved å gjøre en full utlogging av appen eller avinstallere den. Da vil lagret innhold slettes.
For å tilby deg informasjon fra skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom, samt muligheten til å be om time hos skolehelsetjenesten, behandles din identitet og skole- og klassetilhørighet (hentet fra Feide).
Dersom du sender en forespørsel om time hos skolehelsetjenesten, vil forespørselen sendes til skolehelsetjenesten ved din skole. Forespørsler om timer og mottatte timeavtaler lagres på Helsenorge (se kapittel 3.4).
Dersom du benytter tjenesten for å finne nærmeste helsestasjon vil vi be om å få tilgang til telefonens posisjon og vil behandle din posisjon dersom du aksepterer dette. Vi bruker posisjonen til å sentrere kartet der du er og sortere listen med helsestasjoner slik at de er sortert etter avstand fra telefonens posisjon.
Disse behandlingene av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg og har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
For å kunne ivareta sikkerheten og ha mulighet til å undersøke feilsituasjoner og sikkerhetshendelser i Helsenorge-appen logges tidspunkter for inn- og utlogging i appen. Loggen lagres på Helsenorge. Denne loggen vises også for deg på Helsenorge slik at du kan kontrollere bruk av appen.
Denne behandlingen er nødvendig for å ivareta den rettslige forpliktelsen vi har til å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet. Følgelig har behandlingen behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c, jamfør personvernforordningen artikkel 32 om sikkerhet ved behandlingen.
For å kunne levere gode tjenester til deg behandler vi opplysninger for statistiske formål. Adobe Analytics brukes som databehandler for dette formålet. Opplysningene anonymiseres når de er sendt til Adobe og vil derfor ikke kunne knyttes til deg. Ingen helseopplysninger eller andre sensitive personopplysninger brukes til dette formålet. Opplysninger som brukes til dette formålet er opplysninger om enheten (modellnavn og -nummer, operativsystem og versjon, leverandør av mobilabonnement, skjermoppløsning, språk), appen (navn og versjon, tidspunkt for installasjon, oppdatering, oppstart og stans) og brukeren (innlogging, sidebesøk, godtar eller avslår bruksvilkår, om brukeren velger biometrisk innlogging eller PIN-kode, endrer profilinnstillinger, er førstegangsbruker eller ikke, logget inn eller ikke, om brukeren har uleste meldinger eller varsler).
Denne behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne tilby en best mulig tjeneste. Behandlingen har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f.
Appen har mulighet for aktivering av push-varsler og innlogging med biometri, og du vil kunne bli bedt om å akseptere oppsett av dette dersom du ønsker å aktivere funksjonene. Dersom du ønsker å bruke tjeneste for å finne nærmeste helsestasjon ber appen om at du deler telefonens lokasjon med oss. Du kan bruke denne tjenesten uten å dele posisjon.
Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger om deg som behandles, samt å få uriktige personopplysninger rettet. Du har også rett til å få personopplysninger om deg slettet eller behandlingen av dem begrenset dersom vilkårene for dette er oppfylt. Disse rettighetene følger av personvernforordningen artikkel 15 – 18. For spørsmål om eller håndheving av disse rettighetene kan du ta kontakt med NHNs personvernombud (se kapittel 3.5).
Personopplysningene som lagres i forbindelse med bruk av Helsenorge-appen er som følger:
Dersom du har spørsmål til Helsenorge-appens behandling av personopplysninger kan du kontakte vårt personvernombud på personvernombud@nhn.no.
Du plikter å benytte tjenestene med tilstrekkelig varsomhet, slik at informasjonssikkerheten ivaretas og dine eller andres opplysninger ikke kommer på avveie.
Avtalen løper så lenge vi tilbyr Helsenorge-appen.
Dersom du ønsker å si opp avtalen, kan du gjøre dette ved å avinstallere appen. Dersom du har forespurt timer og/eller mottatt timeavtaler hos skolehelsetjenesten må du slette disse under "profil og innstillinger" for at de skal slettes.
De til enhver tid gjeldende vilkår i avtalen vil være tilgjengelig på helsenorge.no/helsenorge-appen/#bruksvilkar. Ved endringer i avtalevilkårene eller behandlingen av personopplysninger i Helsenorge-appen må du akseptere oppdaterte vilkår hvis du vil fortsette å bruke appen.
NHNs plikter etter denne avtalen opphører midlertidig dersom det inntrer omstendigheter utenfor vår kontroll og som vi ikke med rimelighet kunne forutse eller unngå følgene av og som umuliggjør oppfyllelsen av avtalen. Det samme gjelder forhold som skyldes plikter som er pålagt NHN i eller i medhold av lov.
Du kan kontakte Veiledning helsenorge.no for hjelp og informasjon.
Publisert 10.05.2022
Helsenorge-appen er en app for enklere tilgang til Helsenorge-tjenester på mobil som leveres av Norsk Helsenett SF (NHN).
Denne avtalen består av vilkårene nedenfor. I tillegg til vilkårene i avtalen gjelder de til enhver tid gjeldende bestemmelsene i norsk lovgivning. Partene i avtalen er deg og Norsk Helsenett SF, Abels gate 9, 7030 Trondheim, org.nr. 994 598 759.
Denne avtalen gjelder bruk av Helsenorge-appen og behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i avtalens kapittel 3. Behandling av personopplysninger som skjer på Helsenorge er uavhengig av denne appen. Det betyr at behandling av personopplysninger som skjer på Helsenorge ikke er regulert av denne avtalen, men av bruksvilkår for Helsenorge, dersom du har samtykket til bruk av Helsenorge-tjenester. Bruksvilkår for Helsenorge kan du finne her.
NHN er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som skjer i forbindelse med bruk av Helsenorge-appen. Her beskriver vi hvilke personopplysninger om deg vi behandler, til hvilke formål og med hvilke behandlingsgrunnlag.
Formålet med vår behandling av personopplysninger ved din bruk av Helsenorge-appen er først og fremst å oppfylle de forpliktelsene NHN har påtatt seg for gjennomføring av avtalen, det vil si å tilby deg en enkel måte å få tilgang til Helsenorge og gi deg informasjon om antall nye meldinger og hendelser du har på Helsenorge (se kapittel 3.1.1).
Enkelt innhold vil også kunne lagres i appen (se kapittel 3.1.2).
Utover dette vil personopplysninger også behandles til sikkerhetsformål og statistiske formål (henholdsvis kapittel 3.1.3 og 3.1.4).
For å tilby deg en enkel måte å få tilgang til Helsenorge på mobil behandles din identitet (autentisert gjennom ID-porten), hvilke tjenester du skal ha tilgang til på Helsenorge basert på ditt samtykke til bruk av Helsenorge og antall nye meldinger og hendelser du har på Helsenorge. Denne behandlingen av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg og har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
For å kunne tilby visning av innhold uten at du har nettverksforbindelse vil innhold i utvalgte tjenester lagres lokalt i Helsenorge-appen dersom du bruker tjenesten. Det vil ikke behandles andre personopplysninger til dette formålet enn opplysningene som kommer frem av innholdet du velger å laste ned. Innhold vil ikke lagres lokalt i appen dersom du ikke besøker tjenesten.
Følgende tjenester lagrer innhold lokalt i appen dersom du bruker dem:
Denne behandlingen av personopplysninger er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg og har behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav b.
Fordi innholdet kan inneholde helseopplysninger trenger vi også ditt samtykke, jamfør personvernforordningen artikkel 9 nr. 2 bokstav a. Ved å registrere ditt samtykke til bruk av appen samtykker du lagring av innhold for de ovennevnte tjenestene. Lagring vil ikke skje dersom du ikke besøker disse tjenestene. Du kan trekke samtykket ditt til denne lagringen ved å gjøre en full utlogging av appen eller avinstallere den. Da vil lagret innhold slettes.
For å kunne ivareta sikkerheten og ha mulighet til å undersøke feilsituasjoner og sikkerhetshendelser i Helsenorge-appen logges tidspunkter for inn- og utlogging i appen. Loggen lagres på Helsenorge. Denne loggen vises også for deg på Helsenorge slik at du kan kontrollere bruk av appen.
Denne behandlingen er nødvendig for å ivareta den rettslige forpliktelsen vi har til å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet. Følgelig har behandlingen behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav c, jamfør personvernforordningen artikkel 32 om sikkerhet ved behandlingen.
For å kunne levere gode tjenester til deg behandler vi opplysninger for statistiske formål. Adobe Analytics brukes som databehandler for dette formålet. Opplysningene anonymiseres når de er sendt til Adobe og vil derfor ikke kunne knyttes til deg. Ingen helseopplysninger eller andre sensitive personopplysninger brukes til dette formålet. Opplysninger som brukes til dette formålet er appinformasjon og enhetsinformasjon.
Denne behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne tilby en best mulig tjeneste. Følgelig har behandlingen behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f.
Helsenorge-appen vil ikke behøve noen apptilganger fra telefonen din.
Adobe Analytics benyttes for behandling av personopplysninger til statistiske formål. Les mer om dette i punkt 3.1.4.
Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger om deg som behandles, samt å få uriktige personopplysninger rettet. Du har også rett til å få personopplysninger om deg slettet eller behandlingen av dem begrenset dersom vilkårene for dette er oppfylt. Disse rettighetene følger av personvernforordningen artikkel 15 – 18. For spørsmål om eller håndheving av disse rettighetene kan du ta kontakt med NHNs personvernombud (personvernombud@nhn.no).
Personopplysningene som lagres i forbindelse med bruk av Helsenorge-appen er som følger:
Det at du har inngått denne avtalen lagres i Helsenorge-appen på telefonen din og vil være lagret så lenge appen forblir installert.
Personopplysninger som hentes fra Helsenorge lagres på Helsenorge eller hos andre virksomheter som beskrevet i bruksvilkårene for Helsenorge. Slike opplysninger lagres ikke i Helsenorge-appen med mindre det er snakk om utvalgt innhold som lastes ned, som beskrevet i kapittel 3.1.2. Innhold som lastes ned forblir lagret i Helsenorge-appen frem til du gjør en full utlogging i appen eller velger å slette appen.
Logger over bruk av appen (se. Kapittel 3.1.3) lagres også på Helsenorge. Disse slettes etter 2 år.
Dersom du har spørsmål til Helsenorge-appens behandling av personopplysninger kan du kontakte vårt personvernombud på personvernombud@nhn.no.
Du plikter å benytte tjenestene med tilstrekkelig varsomhet, slik at informasjonssikkerheten ivaretas og dine eller andres opplysninger ikke kommer på avveie.
Avtalen løper så lenge vi tilbyr Helsenorge-appen.
Dersom du ønsker å si opp avtalen, kan du gjøre dette ved å avinstallere appen.
De til enhver tid gjeldende vilkår i avtalen vil være tilgjengelig på helsenorge.no/helsenorge-appen/#bruksvilkar. Ved endringer i avtalevilkårene eller behandlingen av personopplysninger i Helsenorge-appen må du akseptere oppdaterte vilkår hvis du vil fortsette å bruke appen.
NHNs plikter etter denne avtalen opphører midlertidig dersom det inntrer omstendigheter utenfor vår kontroll og som vi ikke med rimelighet kunne forutse eller unngå følgene av og som umuliggjør oppfyllelsen av avtalen. Det samme gjelder forhold som skyldes plikter som er pålagt NHN i eller i medhold av lov.
Du kan kontakte Veiledning helsenorge.no for hjelp og informasjon.
Publisert 13.10.2021
Hverdager kl. 08:00 - 15:30
Innhaldet er levert av Norsk helsenett