Kom i kontakt med fastlegen via Helsenorge
Stadig flere fastleger tilbyr tjenester via Helsenorge. Hvis ditt fastlegekontor er med i ordningen kan du logge deg inn og komme i gang i dag.
Alle kommuner i Norge har en legevaktordning for øyeblikkelig helsehjelp hele døgnet. Ring 116117 for å komme i kontakt med legevaktsentralen i området der du oppholder deg. Er det akutt og står om liv, ring 113.
Illustrašuvdna: Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet
Fastlegen eller fastlegekontoret du hører til er din hovedkontakt inn i helsevesenet.
Du kan ringe 116 117 hele døgnet og kommer da i kontakt med den legevaktsentralen som er nærmest der du er. Det er gratis å ringe. Menystyring på 116 117 gir deg mulighet til å velge andre legevaktsentraler eller du kan ringe ulike legevakter direkte ved deres 8-sifrede telefonnummeret.
Dersom du ringer fra utlandet eller satellittelefon må du benytte det spesifikke 8-sifrede telefonnummer til den legevakten du ønsker å nå. Sjekk kommunens nettside eller nummeropplysningstjenester.
Legevakten skal tilby hjelp når fastlegekontoret ditt er stengt, og hjelpen ikke kan vente. Det gjelder også hvis du ikke er i nærheten av fastlegen din, for eksempel hvis du er på ferie eller reise. Hvis du tror det er akutt og står om liv, ringer du medisinsk nødhjelp 113.
Eksempler på tilstander der det kan være fornuftig å ta kontakt med legevakten:
Legevaktene i Norge er ulikt organisert. Alle kommuner skal ha organisert en legevaktordning med minst én lege på vakt. Når du bruker tjenester fra legevakt må du betale en egenandel hvis du ikke har frikort. Egenandelen varierer fra rundt 160-360 kr for 2023.
Det anbefales at du ringer legevakten for vurdering før du eventuelt avtaler å møte opp. Ofte kan gode råd på telefon være tilstrekkelig.
Når du kommer til legevakten må du alltid ta kontakt med personalet. De vil da gjøre en rask vurdering av deg (pasienten) og vurdere hvor mye det haster, slik at de med mest kritisk tilstand får komme til legen først.
Hvis du må vente, er det fordi andre trenger hjelpen raskere. For å kunne hjelpe deg på best mulig måte, trenger legevakten noen opplysninger. De spør blant annet om personalia, adresse, hvorfor du henvender deg, tidligere sykdommer og hvilke medisiner du bruker.
Hvis du trenger hjelp på dagtid, skal du først ringe fastlegen eller fastlegekontoret du hører til. Fastlegen vurderer hvor mye det haster, og kan vanligvis gi deg en time samme dag hvis situasjonen krever det. Kontakt alltid fastlegen om det gjelder sykemelding, fornying av resept, varige og kjente plager.
Stadig flere fastleger tilbyr tjenester via Helsenorge. Hvis ditt fastlegekontor er med i ordningen kan du logge deg inn og komme i gang i dag.
Ved ulykker og alvorlige hendelser der du trenger akutt helsehjelp skal du ringe 113.
Har du ett av disse symptomene skal du alltid kontakte medisinsk nødhjelp 113:
Sisdoalu lea almmuhan Helsedirektoratet
Maŋimusat ođastuvvon 2023 njukčamánnu 9, duorasdat