Slik søker du erstatning for en pasientskade
Hvis du har fått en skade som skyldes en svikt i helsetjenesten, kan du søke om erstatning. Du søker da til Norsk pasientskadeerstatning (NPE), som behandler søknaden din.
Hvis du har fått en skade som skyldes en svikt i helsetjenesten, kan du søke om erstatning. Du søker da til Norsk pasientskadeerstatning (NPE), som behandler søknaden din.
For å ha rett til pasientskadeerstatning må tre vilkår være oppfylt:
Hos Norsk pasientskadeerstatning kan du lese mer om hva som skal til for å få erstatning for en pasientskade, eller sjekke om du kan søke erstatning for skaden din.
På npe.no finner du riktig skjema. Du velger ut fra om du vil sende inn skjemaet digitalt, eller i posten. Det finnes også en versjon av skjemaet du kan skrive ut og fylle ut for hånd. Merk at det er egne skjema for skader som følge av legemiddelbruk.
Fyll ut alle trinnene i skjemaet nøye. Felter markert med stjerne er påkrevd, og må fylles ut. Prøv å skrive kort og presist.
Du vil måtte oppgi:
Hvis du fyller ut og signerer skjemaet elektronisk, kommer elektronisk signering og innsending i siste del av skjemaet.
Innsending i posten skal adresseres til:
Norsk pasientskadeerstatning,
Postboks 232 Skøyen,
0213 Oslo
Det vil i de fleste tilfeller ta flere måneder før du får svar på søknaden.
Her kan du se gjennomsnittlige saksbehandlingstider hos NPE.
Saksbehandlingstiden kan variere ut fra forholdene i saken og pågangen av søknader hos Norsk pasientskadeerstatning.
Hvis du får avslag på søknaden om erstatning, kan du klage på vedtaket til NPE. Klagefristen er tre uker.
For å klage fyller du ut skjema for klage på vedtak fra NPE, og sender det til NPE i posten. Hvis NPE ikke finner grunn til å gjøre om på vedtaket, skal de sende klagen din videre til Nasjonalt klageorgan for helsetjenester (Helseklage), som sørger for at den blir behandlet i Pasientskadenemnda.
Når NPE har avsluttet saken og du ikke har klaget på vedtaket, er saken i utgangspunktet endelig avgjort. Hvis du mener du har nye opplysninger som er vesentlige for saken, kan du imidlertid skrive et brev til NPE der du beskriver hva som er nytt i saken. Du bør samtidig oppgi saksnummeret ditt. Det kreves gode grunner for å gjenoppta en avsluttet sak.
Hvis du allerede har klaget på et avslag, og det er Pasientskadenemnda som har avsluttet saken, må du skrive til dem hvis du ønsker å få den gjenopptatt.