En organisert reise er når Pasientreiser i ditt helseforetak organiserer reisen for deg, og velger passende transportmiddel. Hvis du har behov for en organisert reise over en periode, kan du få en reiseattest av din behandler og bestille reisen selv, eller reise med bil og få reisestøtte og utgifter til bom, ferje og parkering dekket. Som hovedregel er det ikke mulig å gjøre stopp under reisen for private ærend.

Det må enten være helsen din eller at det ikke går offentlig transport som gjør at du har behov for organisert transport på hele eller deler av reisen.

Dagen du reiser må du beregne noe ventetid ut fra hvor langt du må reise. Når det er mulig, reiser du sammen med andre pasienter. Du betaler kun en egenandel for reisen, hvis du ikke har frikort eller fritak fra å betale egenandel. Les mer om egenandel, fritak og frikort

Har du hatt organisert transport på deler av reisen, kan du søke om å få støtte til reiseutgifter for strekninger du har gjennomført på egen hånd.

Organisert reise på grunn av helsen din

Det er behandleren din som avgjør om du har behov for organisert reise på grunn av helsen din.

Dette kan være om du har:

  • betydelig redusert orienteringsevne 
  • betydelig redusert allmenntilstand 
  • psykiske utfordringer, som gjør det vanskelig for deg å gjennomføre reisen med offentlig transport eller egen bil 
  • redusert forflytningsevne, som gjør at du har problemer med å gå, komme deg inn og ut av et transportmiddel eller har behov for tilrettelagt transportmiddel 

Hvis du har behov for organiserte reiser på grunn av helsen din, er det behandleren din som bestiller reisen for deg eller lager en reiseattest slik at du kan bestille reisen selv. Hvis du skal til en behandler som ikke kjenner helsen din godt nok til å vurdere om du har behov for organisert reise, kan fastlegen din bestille reisen din eller gi deg en reiseattest.

Det er også behandleren din som må dokumentere om du må ha med noen eller om du har behov for tilrettelegging på reisen.

Organisert reise fordi det ikke går offentlig transport

Hvis du trenger organisert reise fordi det ikke er tilbud om offentlig transport på hele eller deler av reisen, avgjøres dette av Pasientreiser. Ta kontakt med Pasientreiser så tidlig som mulig, og senest klokken 13.00 siste virkedag før behandlingen.

Pasientreiser kan også lage reiseattest hvis det ikke er tilbud om offentlig transport på strekningen. Da kan du bruke bil eller bestille reisen selv.

Hvis avstanden til behandlingsstedet er under 10 kilometer, vil du som hovedregel ikke få en organisert reise, selv om det ikke går offentlig transport på strekningen.

Reiseattest 

Hvis du har rett på en organisert reise, enten på grunn av helsen din eller fordi det ikke går offentlig transport på strekningen, kan du få en reiseattest.  

Reiseattest for bruk av bil 

Med en reiseattest for bruk av bil, kan du reise med bil og få støtte til reisen og utgifter til bom, ferje og parkering dekket. Du søker om dette i etterkant av reisen, men slipper å laste opp dokumentasjon på at du hadde behov for å reise med bil. 

Reiseattest for tilrettelagt transport 

Hvis du trenger organisert reise på grunn av helsen din, kan du få en reiseattest for tilrettelagt transport. Med denne typen reiseattest, bestiller du reisen din selv.   

Har du en reiseattest for tilrettelagt transport, kan du også velge å reise med bil i stedet, og få støtte til reisen og utgifter til bom, ferje og parkering dekket. Da må du søke om å få penger tilbake i etterkant av reisen.   

Hvis du allerede har bestilt en reise, men velger å reise med bil i stedet, må du huske å avbestille reisen for å ha rett til å få igjen penger etter reisen. ​

Hvem bestiller reisen?

Hvis du har fått en reiseattest, kan du bestille reisen din selv.  

Hvis du trenger en organisert reise på grunn av helsen din, er det behandleren din som skal bestille reisen for deg. Hvis du skal til en behandler som ikke kjenner helsen din godt nok til å vurdere om du har behov for organisert reise, kan fastlegen din bestille reisen for deg. 

Trenger du en organisert reise fordi det ikke er et tilbud om offentlig transport på strekningen, skal Pasientreiser bestille reisen for deg. Ta kontakt med Pasientreiser på telefon 05515 så tidlig som mulig før reisen. 

Etter at reisen er bestilt, vil Pasientreiser velge transportmiddel og planlegge reisen. 

Se, bestille, endre, avbestille og bekrefte reiser på Helsenorge

Ved å logge deg inn på Helsenorge, finner du oversikt over, og informasjon om, fremtidige organiserte pasientreiser. Du kan også bestille, endre, avbestille og bekrefte organiserte reiser.

Hvis du ikke kan eller ønsker å gjøre dette digitalt, kan du kontakte Pasientreiser i ditt helseforetak. Det er også mulig å gi andre fullmakt til å bruke tjenester på Helsenorge, som bestilling av reiser, på vegne av seg selv.  

Bestille en reise

For å bestille en reise, må du først ha fått en reiseattest.  

Reiser bestilles på Helsenorge eller ved å ringe Pasientreiser på 05515. Du oppgir når du må være fremme ved behandlingsstedet, og Pasientreiser planlegger reisen og velger transportmiddel. Når reisen er planlagt, vil du se et foreløpig hentetidspunkt og transportmiddel for reisen i oversikten over dine organiserte reiser. 

Du kan bestille reise til og fra behandling samtidig. Er du usikker på når du er ferdig, kan du bekrefte returen når du er klar for å reise.  

Har du flere like reiser til samme behandlingssted, kan du bestille inntil 10 reiser samtidig.   

Reisen må bestilles før klokken 13.00 senest en virkedag før reisedatoen. Skal du for eksempel reise på en mandag, må reisen bestilles senest klokken 13.00 fredagen før. Flyreiser kan ikke bestilles på Helsenorge. Hvis du skal reise med fly, må reisen bestilles ved å ringe Pasientreiser. 

Hvis du allerede har bestilt en reise, men velger å reise med bil i stedet, må du huske å avbestille reisen for å ha rett til å få igjen penger etter reisen.

Les mer om hvordan du bestiller en pasientreise.

Endre en reise

Hvis du har en organisert reise, kan du gjøre enkelte endringer selv:

  • dato og klokkeslett for når du må være fremme på behandlingsstedet, og når du tidligst kan bli hentet etter behandlingen 
  • endre adressen til folkeregeistrert adresse eller annen adresse som er registrert hos Pasientreiser. Det er også mulig å endre til en annen adresse som er nærmere behandlingstedet enn folkeregisrert adresse. 
  • enkelte behov på reisen 

Du må endre reisen senest klokken 13.00 siste virkedag før du skal reise. 

Har du behov for å endre reise med fly eller Helseekspress, må du ringe 05515.  

Avbestill en reise

Hvis du har fått en organisert reise som du ikke lenger har behov for, kan du avbestille denne selv. Du kan avbestille reisen frem til sjåføren har mottatt bestillingen fra Pasientreiser. Når reisen er bestilt, eller hvis du skal reise med fly eller sammen med andre pasienter, kan du ikke avbestille digitalt. Da må du ringe 05515.

Hvis du allerede har en organisert reise, men velger å reise med bil i stedet, må du huske å avbestille reisen for å ha rett til å få igjen penger.

Bekreft en reise

De fleste reiser trenger ikke å bekreftes, men hvis du har en reise som må bekreftes av deg, kan du gjøre det ved å logge inn på Helsenorge. Reiser kan bekreftes frem til klokken 13.00 siste virkedag før reisen skal gjennomføres. Retur-reiser kan bekreftes når du vet når du er ferdig med behandlingen.

Barn som reiser med organisert transport

Barn under 18 år har rett til å ha med en ledsager på reisen, uavhengig av om det er behov for ledsager på reisen av helsemessige årsaker. 

Hvis barnet skal reise alene med organisert transport, skal det gjøres en vurdering av om det er forsvarlig at barnet reiser alene. 

Pasientreiser i helseforetakene har følgende retningslinjer for vurderingen av om det å reise alene er forsvarlig:

  • Barn under skolealder skal ikke reise alene. 
  • Barn fra skolealder opptil 12 år skal ha med ledsager på reisen. I spesielle tilfeller der barnet likevel må reise alene, skal det gjøres en helhetsvurdering i samarbeid med foresatte. Men som ansvarlig for transporten, tar Pasientreiser den endelige avgjørelsen. 
  • Barn over 12 år kan reise alene, men det skal gjøres en konkret forsvarlighetsvurdering basert på blant annet reiseavstand, behov for bytte av transportmiddel under reisen og lignende. 

Det forutsettes at barnets omsorgspersoner stiller som reiseledsager hvis det ikke anses som forsvarlig at barnet reiser alene. For flyreiser stilles det egne krav for når ledsager er nødvendig.

Behov på reisen

Det kan hende du har behov som må tas hensyn til under reisen. Behandleren din avgjør hvilke behov dette er, og informerer Pasientreiser i ditt helseforetak når reisen bestilles.

Behov på reisen kan være:

Váldde oktavuođa Pasientreiserin (Pasieantamátkkit)

05515

Váldde oktavuođa minguin mátkerehketskovi deavdima, mátkegoluid gokčama dahje mátkediŋgoma birra.

Veiledning Helsenorge

23 32 70 00

Árgabeivviid kl. 08:00 - 15:30

pasientreiser.no

Er du helsepersonell eller transportør? Gå til pasientreiser.no

Loga pasieantamátkkiid birra sámegillii

Innholdet er levert av Pasientreiser HF

Pasientreiser HF. Organisert pasientreise. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert 2025 skábmamánnu 19, gaskavahkku [hentet 2025 skábmamánnu 20, duorasdat]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/se/pasientreiser/om/organisert-pasientreise/

Sist oppdatert 2025 skábmamánnu 19, gaskavahkku