Retningslinjer for innhold om innbyggertjenester på Helsenorge

Formål

Helsenorge består av informasjonssider som ligger åpent tilgjengelig på helsenorge.no og tjenester bak innlogging på tjenester.helsenorge.no. I tillegg har vi Helsenorge-appen som gir innbygger rask og enkel tilgang til alle tjenestene fra mobiltelefon.

Retningslinjene skal sikre at

  • åpent informasjonsinnhold om innbyggertjenestene, og hjelpetekster (prosesshjelpen/hjelpeskuffen) bak innlogging på Helsenorge ikke overlapper med hverandre.
  • informasjon om tjenesten blir gitt i riktig kontekst for innbyggerne slik at de får løst sine brukeroppgaver.
  • samarbeidspartnere i prosjekter internt i NHN og eksternt i sektoren oppfyller kravene til redaksjonelt innhold på Helsenorge

Krav til innhold

På Helsenorge skriver vi klarspråk. Det gjør vi for at det skal være enkelt for de som besøker oss å finne, forstå og bruke innholdet og tjenestene våre.

Se Slik skriver vi

Ellers skal innholdet være i henhold til våre retningslinjer for kvalitet. Det vil blant annet si:

  • relevant og brukerorientert
  • tilgjengelig
  • oppdatert

Se Retningslinjer for kvalitet.

Ulike sider for innhold

Helsenorge består av ulike innholdsside-maler som hver har sin funksjon. Her blir de mest brukte sidemalene knyttet til tjenestene beskrevet

  • Tjenesteside
  • Informasjonsside (/om)
  • Prosesshjelpen
  • Mikrotekster

Tjenesteside

Tjenestesiden vises i oversikten over tjenester i menyen og i flisene på forsiden av helsenorge.no.

Tjenestesiden skal kun inneholde

  • Logg inn-lenke som går direkte til tjenesten
  • Kort forklaring om hva tjenesten er eller består av. Informasjonen bør ikke være lenger enn maks to avsnitt.
  • Lenke til /om for å lese mer om tjenesten
  • Trekkspillblokk: Mer om tjenesten
    • Samtykkenivå
    • Fullmakt
    • På vegne av barn

Informasjonsside (/om)

Informasjonsside om tjenesten skal beskrive mer detaljert hvilke brukeroppgaver innbygger kan få utført, både som innlogget og uten innlogging.

  • Slik fungerer tjenesten
  • Hvem tilbyr tjenesten
  • Hva får du se/ikke se, gjøre/ikke gjøre
  • Skjema (både digitale skjema og pdf skjema)

Trekkspillblokk for mer om tjenesten

  • Samtykkenivå
  • Fullmakt
  • På vegne av barn

/om-sider skal være lenket opp i prosesshjelpen på innlogget tjeneste.

Prosesshjelp

Prosesshjelpen er en kort hjelpetekst inne på innlogget tjeneste. Prosesshjelpen skal hjelpe innbygger i bruk av selve tjenesten

  • Hvordan se, finne eller gjøre det du kom for
  • Bruke tjenesten på vegne av barn

For all annen informasjon, som for eksempel hvilke helseforetak som har tjenesten eller ulike skjema som kan benyttes til andre oppgaver, skal det lenkes ut til /om-siden.

Vi anbefaler ikke eksterne lenker i prosesshjelpen da det ikke er mulig å fange opp lenkebrudd til eksterne nettsider. Hvis behov for eksterne lenker skal disse legges på /om-siden.

Mikrotekster

Mikrotekster er korte tekster på knapper på nettstedet eller i appen. Det kan være enkelte ord eller setninger som skal gir konkret informasjon og fører til en handling hos innbygger. Tekst på Logg inn-knapper er eksempel på slike mikrotekster.

Mikrotekster skal være

  • Motiverende
  • Beskrivende
  • Rett på sak

Mikrotekster har mye å si for brukeropplevelsen og for at innbygger skal få løst sine brukeroppgaver. Slike tekster skal som alt annet innhold på Helsenorge være skrevet etter prinsipper for klarspråk og være i tråd med øvrige redaksjonelle retningslinjer for Helsenorge.

Sisdoalu lea almmuhan Norsk helsenett

Norsk helsenett. Retningslinjer for innhold om innbyggertjenester på Helsenorge. [Interneahtta]. Oslo: Dearvvašvuođadirektoráhta; ođasmahtton 2022 geassemánnu 14, maŋŋebárga [vižžon 2024 cuoŋománnu 29, vuossárga]. Oažžumis dáppe: https://www.helsenorge.no/se/redaksjon/retningslinjer-for-innhold-om-tjenester-pa-helsenorge/