Viktig å få nok jod

Jod er et næringsstoff som trengs i kroppen og som vi må få gjennom kosten eller fra kosttilskudd. Særlig er jod viktig i forbindelse med svangerskap og amming og for små barn. Hvit saltvannsfisk, melk, brunost og yoghurt er viktige kilder til jod.

Fiskemiddag

Om jodtabletter og atomberedskap

Er du under 40 år, gravid, ammende eller har hjemmeboende barn? Da anbefaler Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet deg å ha jodtabletter hjemme i tilfelle atomulykker.

NB! Jodtabletter ved atomulykker (Jodix) må ikke forveksles med kosttilskudd med jod, og skal kun tas etter råd fra myndighetene. Les mer om jodtabletter ved atomulykker.

Du finner mer informasjon om jodtabletter og atomberedskap på dsa.no.

Hva er jod?

Jod er et næringsstoff som har viktige funksjoner i kroppen. Vi trenger bare små mengder hver dag, men mange får likevel for lite gjennom kosten. Hvis du spiser hvit saltvannsfisk regelmessig og bruker en del melk, yoghurt og brunost daglig, kan du få dekket behovet for jod gjennom kosten.

Hvis ikke, kan det hende du har behov for kosttilskudd som inneholder jod. Det er som regel jod i multivitamin-mineraltilskudd. 

Hvorfor er jod viktig?

Jod er nødvendig for at skjoldbruskkjertelen skal produsere nok hormoner. Skjoldbruskkjertelen (thyroidea) er en kjertel på halsen nedenfor strupehodet. Den produserer hormoner som føres med blodstrømmen til celler i hele kroppen. Det viktigste hormonet kalles tyroksin. Tyroksin hjelper til med å kontrollere hvor raskt kroppen bruker energien fra mat (stoffskiftet). Hormonene er viktige for normal vekst og for utviklingen av sentralnervesystemet hos fosteret i svangerskapet og hos små barn.

Hva skjer hvis du får for lite jod?

Jodmangel kan gi struma og lavt stoffskifte (hypotyreose). For lite jod er særlig alvorlig for gravide og ammende, siden fosteret og barnet trenger jod til normal utvikling av hjernen og nervesystemet.

Hvor mye jod trenger du?

Anbefalt daglig inntak av jod for ulike grupper er:

  • Barn 1-2 år: 70 mikrogram

  • Barn 2-5 år: 90 mikrogram

  • Barn 6-9 år: 120 mikrogram

  • Barn fra 10 år og voksne: 150 mikrogram

  • Gravide: 175 mikrogram

  • Ammende: 200 mikrogram

Helsemyndighetene vurderer om det bør tilsettes mer jod til salt. Inntil dette eventuelt er gjennomført, bør utsatte grupper ta et kosttilskudd (multivitamin-mineraltilskudd) som inneholder jod. Det gjelder særlig unge kvinner, gravide og ammende med et lavt inntak av melk, yoghurt og hvit fisk.

For mye jod kan være uheldig, og inntak over 600 mikrogram per dag bør unngås.

Hvor mye jod er det i mat?

Det er få matvarer i det norske kostholdet som inneholder jod. Hvit saltvannsfisk, melk, yoghurt og brunost er matvarene som bidrar mest til inntaket av jod.

Innhold av jod i hvit saltvannsfisk

  • Torsk: 279 mikrogram per 100 gram

  • Hyse: 400 mikrogram per 100 gram

  • Sei: 272 mikrogram per 100 gram

  • Lyr: 696 mikrogram per 100 gram

Det er lite jod i fete fiskeslag som laks og ørret (7 mikrogram per 100 gram), sild (16 mikrogram per 100 gram) og makrell (20 mikrogram per 100 gram).

Innhold av jod i melk og meieriprodukter

  • Melk, syrnede melkeprodukter, yoghurt, kesam, cottage cheese: cirka 15 mikrogram per 100 gram

  • Brunost, lettere: 200 mikrogram per 100 gram

Det er lite jod i gulost (27 mikrogram per 100 gram).

Grunnen til at det er jod i melk, er at kraftfôret til kua er tilsatt jod, som så skilles ut i melken.

Innhold av jod i andre matvarer

  • Enkelte typer av plantedrikker (les på pakningen): 16 mikrogram per 100 gram

  • Egg: 35 mikrogram per 100 gram

  • Salt med jod: 500 mikrogram per 100 gram

Det er lite jod tilsatt til salt i Norge. Inntaket av salt bør begrenses, så salt er ikke en god kilde til jod.

Tang og taremel kan inneholde meget høye konsentrasjoner av jod og må brukes med forsiktighet.

Det er svært lite jod i matvarer som brød og kornvarer, kjøtt og kjøttprodukter, frukt og grønnsaker.

Nok jod når du planlegger å bli gravid, er gravid eller ammer

Det er en fordel om du har god jodstatus før du blir gravid. På samme måte som folat, bør jod tas så tidlig som mulig i svangerskapet, og aller helst før du blir gravid. En multivitamin-mineraltablett daglig vil gi både folat og jod, samt D-vitamin og andre vitaminer og mineraler som det kan bli knapt av.

Som du ser av eksemplene over, så kan du også få nok jod fra kosten, men for mange vil det være utfordrende å få nok fra kosten alene. Et høyt melkeinntak kan gjøre at du får for lite av andre næringsrike matvarer, og bør unngås. Hvis du spiser lite av hvit fisk, bør du derfor ta en multivitamin-mineraltablett daglig.

Hvis du planlegger å bli gravid

Planlegger du å bli gravid, kan du få nok jod fra kosten (anbefalt inntak 150 mikrogram) hvis du spiser en porsjon torsk (saltvannsfisk) i uken (560 mikrogram jod = 80 mikrogram per dag), og i tillegg drikker ½ liter melk eller yoghurt per dag (15 mikrogram jod per dl).

Hvis du ikke spiser fisk, må du få i deg 1 liter melk/yoghurt per dag for å få nok jod.

Hvis du er gravid

Er du gravid, kan du få nok jod i kosten (anbefalt inntak 175 mikrogram) hvis du spiser en porsjon torsk (saltvannsfisk) i uken (560 mikrogram jod = 80 mikrogram per dag), og i tillegg drikker ca. 6 dl melk per dag (15 mikrogram jod per dl).

Hvis du ikke spiser fisk, må du få i deg 1,2 liter melk/yoghurt per dag for å få nok jod.

Hvis du ammer

Ammer du, kan du få nok jod i kosten (anbefalt inntak 200 mikrogram per dag) hvis du spiser en porsjon torsk (saltvannsfisk) i uken (560 mikrogram jod = 80 mikrogram per dag), og i tillegg drikker 8 dl melk eller yoghurt per dag (15 mikrogram jod per dl).

Hvis du ikke spiser fisk, må du få i deg 1,4 liter melk/yoghurt per dag for å få nok jod.

Innholdet er levert av Helsedirektoratet

Sist oppdatert mandag 13. desember 2021

Fant du det du lette etter?