Hjelp til snus- og røykeslutt

Bruk Slutta-appen, snakk med helsepersonell eller apotek, bruk legemidler, sjekk tilbudet på kommunens frisklivssentral.

Person som sitter på benk med mobil, med slutta-appen

​​​​​​

Slutta – en app for å slutte med røyk og snus

Slutta er en gratis app som kan gjøre det lettere for deg å slutte med røyk og snus.​ Appen gir deg

  • daglige motivasjonsmeldinger
  • råd og tips til hvordan du kan klare å slutte
  • beregninger på hvor mye du sparer
  • oppdatert statistikk på hvor lenge du har holdt ut
  • oversikt over giftstoffer i røyk og snus
  • fakta om konsekvenser av tobakksbruk

Tilgjengelig på Google Play Last ned i App Store huawei-appgallery-badge-black-en.png

Slutta-appen er utviklet av Helsedirektoratet.

Veiledning eller kurs i snus- og røykeslutt

​Kontakt frisklivssentralen i kommunen din dersom du ønsker å få hjelp til snus- og røykeslutt. Frisklivssentralen tilbyr både individuell veiledning og kurs.

For mange er det lettere å gjøre store endringer – som å slutte med tobakk – med støtte fra andre. På kurs treffer du andre med samme mål som deg, nemlig å slutte med tobakk. Fellesskapet i en gruppe motiverer og gir ekstra styrke i slutteprosessen.

Pilotprosjekt i Vestre Viken - gratis legemidler til røykeslutt

I kommuner i opptaksområdet til Vestre Viken helseforetak kan personer som skal slutte å røyke få veiledning og gratis legemidler. Tilbudet gis i regi av kommunale frisklivssentraler og er et treårig pilotprosjekt fra 2020 til 2023.

Tilbudet gjelder kun i disse kommunene: Asker, Bærum, Drammen, Flesberg (kontakt Kongsberg), Flå, Gol, Hemsedal, Hol, Hole, Holmestrand, Jevnaker, Kongsberg, Krødsherad, Lier, Modum, Nesbyen, Nore og Uvdal, Ringerike, Rollag, Sigdal, Øvre Eiker (kontakt Modum) og Ål.

Bor du i en av disse kommunene, kan du ta kontakt med din kommunes frisklivssentral for mer informasjon PDF).

Snakk med fastlegen om røyk og snus

​​Snakk med fastlegen din dersom du ønsker å slutte å snuse eller røyke. Fastlegen kan

  • gi råd om hvilken type hjelp som passer for deg og din helse
  • gi informasjon om og eventuell resept på legemidler for snus- og røykeslutt
  • måle blodtrykk eller ta pusteprøve før og etter røykeslutt
  • sammen med deg finne ut hva du vinner på å slutte

Bruk sosiale medier når du slutter med røyk og snus

​​​Få tips og støtte til røykeslutt på Facebook. Slutta – din røykeslutt på Facebook er en side hvor de som har sluttet å røyke deler erfaringer og tips med dem som ønsker å gjøre et slutteforsøk. Her kan du få motivasjon og støtte av andre mens du er i slutteprosessen. Siden driftes av Helsedirektoratet.​

Slik kan du støtte en som slutter

​Både røyking og snusbruk er mer enn en dårlig vane. Det kan også være sterk avhengighet. Derfor er det å slutte en stor utfordring. Som venn eller familiemedlem kan du være en viktig støttespiller.

Det er viktig å huske på at selv om man har bestemt seg for å slutte, forsvinner ikke tankene om røyk og snus med det samme. Det tar tid før abstinensene avtar.

Det er ikke ditt ansvar å få andre til å slutte med røyk eller snus, men du kan støtte den som slutter. Her er noen enkle tips for venner og familie.

  • Ha tålmodighet dersom den som skal slutte er irritabel og urimelig den første tiden. Det er ikke din skyld, så ikke ta det personlig. Humørsvingninger kan skyldes abstinenser og sug.
  • Skryt av hvor flink den som skal slutte er som holder ut til tross for abstinenser, og fortell hvor stolt du er av hen.
  • Forsøk å få den som slutter til å tenke på andre ting enn røyk og snus. Foreslå en gåtur, bli med på kino eller ta en spillkveld.
  • Tilby gjerne pastiller eller tyggis.
  • Ha litt oppkuttet frukt og grønnsaker i kjøleskapet dersom du bor sammen med en slutter.
  • Ikke bli skuffet og begynn å tvile dersom den som slutter har hatt en sprekk. Det er viktig at du viser at du tror hen klarer det. Mange må prøve å slutte flere ganger før de klarer det. En sprekk betyr ikke at sluttingen er mislykket. Det er om å gjøre å fortsette.
  • Husk å feire alle milepæler! En hyggelig melding, en blomst eller en kinobillett. Første dag uten røyk eller snus, første uke og ikke minst 28 dager. Klarer man seg 28 dager, femdobles sjansen for å lykkes for godt.
  • Del gjerne egne erfaringer hvis du selv har sluttet.
  • Spør gjerne hvordan den som slutter har det, og ikke bare om sluttingen. Ta deg tid til å lytte uten å komme med egne betraktninger i tide og utide.
  • La den som slutter vite at du er tilgjengelig når hen trenger et oppmuntrende ord.

Slutta-app (helsenorge.no)

Få hjelp til å slutte å røyke eller snuse med Slutta-appen.

Hvor avhengig er du av røyk?

Med denne testen kan du få en pekepinn.

Nasjonal faglig retningslinje for røykeavvenning. Helsedirektoratet, 2016.

How to Support Your Quitter. National Cancer Institute, USA, 23.09.2019.

Helping a smoker quit: Do's and Don'ts. American Cancer Society, USA, 23.09.2019.

FAQs for helping someone quit. Smokefree.gov, U.S. Department of Health and Human Services, 23.09.2019.

Innholdet er levert av Helsedirektoratet

Sist oppdatert torsdag 3. mars 2022