Helsenorge tilbyr både kvalitetssikret informasjon om helse og rettigheter, og selvbetjeningsløsninger for å hjelpe deg og dine pårørende med å holde oversikten over din helsesituasjon, rettigheter og behandling.
Logge inn på Helsenorge
Flere av tjenestene på Helsenorge inneholder personlige helseopplysninger og krever derfor høyeste trygghetsnivå når du logger inn.
Når du logger inn på Helsenorge, kan du bruke:
BankID og BankID på mobil
Buypass ID
Commfides e-ID
MinID gir tilgang tilskolehelsetjenester på Helsenorge-appen. MinID girikke tilgang til de andretjenestene på Helsenorge.
Etter at du har logget inn sikkert, kan du kan aktivere enkel innlogging via Helsenorge-appen.
Bruk passord og logg av når du er ferdig
Sørg for at opplysningene dine er passordbeskytta.
Logg alltid av Helsenorge når du er ferdig. Når du logger av, kan ingen finne spor etter opplysningene dine. Slik kan du hindre at uvedkommende misbruker personopplysningene dine.
Du kan også forsikre deg om at informasjonskapslane blir slettet når nettleseren er lukket, ved å endre på innstillingene i nettleseren din.
Som vaksen kan du ikkje bruke MinID til å logge på Helsenorge. Det er fordi MinID er ein elektronisk ID som ikkje har høgt nok tryggleiksnivå. For å få tilgang til tenester som inneheld helseopplysningar treng du elektronisk ID på høgste tryggleiksnivå.
Samtykke til bruk av helseopplysninger
For å ta i bruk de Helsenorge-tjenestene som krever innlogging, må du først gi ditt samtykke til at Helsenorge kan:
innhente helseopplysninger om deg fra eksterne registre og andre kilder
sammenstille og behandle denne informasjonen, og lage lister basert på dem, som kan vises til deg i tjenestene
lagre opplysningene så lenge det er nødvendig for at du skal kunne bruke tjenestene
la eksterne aktører ta kontakt med deg
Opplysninger som lagres om deg, vil bare lagres så lenge det er nødvendig for å bruke tjenestene.
Velg mellom tre nivåer for samtykke
Med dette valget vil du ha mulighet til å se opplysninger som er registrert om deg i helse- og omsorgssektoren, og be om retting og sletting av enkelte av disse opplysningene.
Med dette valget får du tilgang til det samme som Basis, i tillegg til å se de journaldokumentene fra sykehus som helsepersonell har gjort digitalt tilgjengelig.
Med dette valget vil du ha mulighet til å se opplysninger som er registrert om deg i helse-og omsorgssektoren, og be om retting og sletting av enkelte av disse opplysningene.
Med full tilgang får du tilgang til å bruke alle tjenester på Helsenorge. Det vil si alt som er inkludert i Basis og Basis+, i tillegg til å se informasjon om for eksempel timer og prøvesvar, og motta brev, skjema og lignende for utfylling.
Når en person dør, blir det sendt melding om dødsfallet fra folkeregisteret til Norsk helsenett. Da vil den avdødes samtykker forbundet med Helsenorge bli trukket tilbake, og alle gitte og mottatte fullmakter vil slettes. 30 dager senere vil all informasjon om avdøde automatisk slettes fra Helsenorge.
Hvis ikke særlige grunner taler mot det, vil nærmeste pårørende generelt ha innsynsrett i en avdød persons helseopplysninger, for eksempel i pasientjournalen. Slikt innsyn i avdødes helseopplysninger kan ikke gjøres via Helsenorge. Kontakt de aktuelle behandlingsstedene direkte hvis du er pårørende og ønsker innsyn i en avdøds helseopplysninger.
Selv om du er inaktiv på Helsenorge, slettes ikke profilen din og opplysningene som er lagret om deg.
Helsenorge har høye krav til sikkerhet for å ta vare på informasjonen om deg.
Flere av tjenestene på Helsenorge henter opplysninger fra registre hos helseforetakene på en sikker måte, og viser dem til deg når du er innlogget. Slike tjenester lagrer ingen data, og informasjonen forsvinner fra Helsenorge når du logger ut.
Andre tjenester forutsetter at det lagres informasjon på Helsenorge, for eksempel når du sender melding til fastlegen eller til sykehuset, og når du får svar fra dem.
Selv om du ikke ønsker å bruke Helsenorge, er det flere måter å sørge for at du får tilgang til helseopplysningene dine. Du kan også velge at Helsenorge ikke lagrer opplysninger om deg.
Hvis du ønsker at andre skal bruke Helsenorge på vegne av deg, kan du gi dem fullmakt. Da får de tilgang til dine helseopplysninger og kan gjøre oppgaver på dine vegne, som å bestille time hos lege og fornye resepter.
Selv om du gir andre fullmakt til å bruke Helsenorge på dine vegne, har du tilgang alle tjenester og all informasjon om degselv.
De som har fullmakt, vil kunne bruke tjenestene på Helsenorge og lese meldinger om det som gjelder deg. Alle tidligere meldinger og historikk om deg vil være tilgjengelig for de som har fullmakt.
Huk av for alternativet "Bli aktiv igjen på Helsenorge".
Du kan ikke bli aktiv ved å logge inn på Helsenorge, kun ved å sende inn dette skjemaet.
Hvis du ikke vil bruke Helsenorge lenger og ikke vil at noen skal bruke Helsenorge på vegne av deg, må du trekke samtykket ditt. Da blir alle opplysningene om deg slettet.
Hvis du ikke lenger ønsker å bruke Helsenorge, kan du trekke samtykket til Helsenorges bruksvilkår. Da blir alle data om deg på Helsenorge slettet, med unntak om informasjon om samtykker og reservasjoner.
For å trekke samtykket ditt må du logge deg inn på Helsenorge. Hvis du ikke har mulighet til å logge deg inn på Helsenorge og trekket samtykke digitalt, kan du fylle ut og sende inn ett av skjemaene nedenfor.
Hvis du trekker samtykket, vil du ikke lenger kunne ha digital dialog på Helsenorge med for eksempel sykehus eller fastlege. Om du har fullmakt til å representere andre på Helsenorge, vil også dette bli slettet.
Sperre tilgang til tjenester
Du kan sperre din egen tilgang til tjenestene på Helsenorge, for eksempel hvis det er flere enn deg selv som har tilgang til din BankID eller annen innloggingsinformasjon.
For å sperre tilgangen, går du til Personverninnstillinger og velger Tjenester og informasjon du og helsepersonell har tilgang til.
Du kan også sperre tilgang til alle tjenester på Helsenorge ved å fylle ut og sende inn dette skjemaet:
Digital tilgang til dine helseopplysninger vil da ikke være mulig på Helsenorge, men du vil fortsatt ha tilgang til tjenester på andres vegne hvis du har foreldreansvar eller fullmakt til dette.
Merk at du ved å sperre din tilgang til tjenestene på Helsenorge ikke samtidig vil automatisk reservere deg mot kjernejournal.
Du vil ikke få digitale henvendelser, som for eksempel innkallingsbrev, hvis du sperrer din egen tilgang til tjenestene på Helsenorge.
Hvis du ønsker å sperre tilgangen til Helsenorge på vegne av barn under 16 år som du har foreldreansvar for, må du logge inn og gå til Personverninnstillinger. Her velger du Tjenester og informasjon du og helsepersonell har tilgang til.
Du bruker det samme skjemaet for å gjenåpne tilgangen.
Du kan ikke reservere deg mot Pasientjournal i seg selv, men du kan fjerne din digitale tilgang til denne tjenesten på Helsenorge. Dette kan du også gjøre for barn du har foreldreansvaret for. Helsepersonell vil fortsatt ha tilgang til helseopplysningene dine i sine systemer.
For å fjerne tilgangen til innsyn i Pasientjournal, fyller du ut en av disse skjemaene:
Du kan fjerne din digitale tilgang til kjernejournal via helsenorge. Du kan også reservere deg mot å ha kjernejournal.
Har du reservert deg mot å ha kjernejournal, kan du innen 30 dager ombestemme deg og be om å få gjenopprettet informasjonen i kjernejournalen din.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker en kjernejournal, må du be om å få opprettet en ny. Kjernejournal vil da ikke vil inneholde historiske opplysninger om legemidler eller kritisk informasjon om helsen din.