
Dine rettigheter ved fristbrudd
Dersom du har fått en frist for behandling av spesialisthelsetjenesten og du ikke får tilbud om behandling innen fristen, kan du ta kontakt med Helfo pasientformidling.
Illustrasjon: Morten Rakke / Helfo
Hvis du ikke får tilbud om behandling innen medisinsk forsvarlig tid i Norge, kan du søke Helfo om forhåndsgodkjenning for å få utført behandlingen i et annet EU/EØS-land eller Sveits.
Illustrasjon: Morten Rakke / Helfo
Du må dokumentere at helsetilstanden din er av en slik karakter at det ikke er medisinsk forsvarlig at du venter lenger på den aktuelle helsehjelpen i Norge. Vilkåret om forsvarlighet er en medisinskfaglig vurdering som Helfo gjør på grunnlag av denne dokumentasjonen.
Vær oppmerksom på at
Hvis du får forhåndsgodkjenning, trenger du ikke å legge ut for behandlingen selv. Du må selv betale eventuelle egenandeler. Du bør undersøke om behandlingslandet har egenandeler for den behandlingen du skal motta.
Hvis du allerede har fått utført behandlingen, kan du søke om godkjenning i ettertid. Helfo anbefaler imidlertid at du søker i forkant for å redusere den økonomiske risikoen for deg.
Dersom du har fått en frist for behandling av spesialisthelsetjenesten og du ikke får tilbud om behandling innen fristen, kan du ta kontakt med Helfo pasientformidling.
Illustrasjon: Morten Rakke / Helfo
Søker du etter allerede å ha fått utført behandlingen, må du sende søknaden innen seks måneder fra hver enkelt behandlingsdato.
Legg ved følgende dokumentasjon:
Hvis du ikke har mulighet til å benytte vårt digitale skjema, kan du i stedet sende oss papirskjema. Husk dokumentasjon!
Ønsker du å søke om forhåndsgodkjenning, bruker du dette skjemaet:
Ønsker du å søke om refusjon etter behandlingen, bruker du dette skjemaet:
Søknaden sendes til: Helfo, Postboks 2415, 3104 Tønsberg.
Forventet saksbehandlingstid hos Helfo er 4 uker. Hvis medisinsk behandlingsfrist er utløpt, er saksbehandlingstiden 1 uke.
Innholdet er levert av Helfo
Sist oppdatert mandag 24. januar 2022