Råd for koronahverdagen

Unntakssituasjonen med covid-19 har blitt den nye hverdagen, og vi må innstille oss på at det unormale vil være normalen en god stund fremover.

To personer går tur med avstand

Illustrasjon: Helsedirektoratet / Eva Rustad de Brisis

Råd til befolkningen

Som regel kan det være nyttig for alle å gjøre noe aktivt for å ta vare på både den psykiske og fysiske helsen. Under koronapandemien kan dette være ekstra aktuelt.

Sosial støtte og hyggelige aktiviteter

Sosial støtte og kontakt mellom mennesker er viktig

Alle bør begrense sosial fysisk kontakt i størst mulig grad. Du bør ikke ha besøk av flere enn 5 gjester i tillegg til de du allerede bor med. Dette gjelder både innendørs og utendørs i egen hage. Man må likevel ikke være flere enn at man kan holde avstand.

Det er to unntak til anbefalingen om besøk:

  • Dersom alle gjestene er fra én husstand, kan man ha hele husstanden på besøk.
  • Dersom alle gjestene er fra én barnehage- eller barneskolekohort.

Det oppfordres å møtes utendørs, dersom det er mulig. 

Hold kontakt med familie og venner. Finn gjerne andre måter å være sosial på enn å møtes fysisk.

Forsøk å være raus med deg selv og andre

Den uvante situasjonen vi er i kan legge press på relasjoner og forhold. Aksepter at denne perioden kan være en belastning både for deg og de rundt deg. Det er også viktig å akseptere at folk prioriterer hvem de skal være sammen med eller må avlyse besøk eller selskap. Prøv å ikke ha for store forventninger.

Del opp dagen din, og sett deg mål underveis. Husk å legge inn pauser og gled deg over det du får til.

Gjør noe hyggelig alene, sammen med en venn, eller med familien

Les mer om små grep som kan styrke den psykiske helsa og livskvaliteten.

Søk støtte hos andre – ikke vær redd for å be om hjelp

Når ting blir vanskelig og du trenger noen å snakke med, eller du er bekymret for en som ikke har det bra, finnes det noen du kan kontakte. Se oversikt over telefonnumre og chattjenester som kan hjelpe deg.

Kosthold, fysisk aktivitet og søvn

Oppretthold en god måltidsrytme, og spis sunt og variert

Et sunt og variert kosthold er viktig for trivsel og helse. Det bidrar til at immunforsvaret og konsentrasjonsevnen fungerer best mulig.

Les mer om å spise sunt og variert:

Vitamin D

Det er stadig større oppmerksomhet om vitamin D og koronavirus i mediene. Vi vet imidlertid ikke om vitamin D hjelper mot koronasykdom. Uansett anbefales alle å følge de nasjonale anbefalingene for vitamin D.

Det daglige anbefalte inntaket i Norge er 10 mikrogram (µg) vitamin D for ammede spedbarn, barn og voksne og 20 mikrogram vitamin D per dag for eldre over 75 år. Det er få kilder til vitamin D i kosten. De viktigste kildene er fet fisk, tran og beriket melk og margarin. I sommerhalvåret er sol en viktig kilde til vitamin D, men i Norge er vi utsatt for å få i oss lite vitamin D på grunn av lange vintre.

Du anbefales tilskudd av vitamin D, tilsvarende anbefalt daglig inntak, dersom du spiser lite av de matvarene som inneholder vitamin D og du får lite sollys på huden.

I praksis vil mange ha behov for tilskudd av vitamin D for å oppnå det anbefalte inntaket, spesielt i vinterhalvåret. Dette gjelder særlig eldre. Personer med mørk hud danner mindre vitamin D i huden og har derfor en klart økt risiko for D-vitaminmangel.

Les mer om kosttilskudd:

Gå en tur eller gjør andre aktiviteter utendørs

La aktivitet bli en del av hverdagsrutinene. Her finner du noen gode råd for å bli mer fysisk aktiv.

Oppretthold en god døgnrytme, og legg til rette for nok søvn

Det er lurt å stå opp til omtrent samme tid hver dag, også i helgen. Forsøk å få minst 30 minutter med dagslys hver dag.

Her finner du flere gode råd for bedre søvn.

Alkohol og røyk

Begrens inntaket av alkohol

Her kan du lese mer om alkohol og helse.

Tenker du på å slutte å røyke?

Her kan du lese mer om røykeslutt og få hjelp og støtte.

Hvordan er det med sex og korona?

Man kan fortsatt ha sex med fast partner dersom begge er friske. Dersom man er syk med luftveissymptomer skal man holde avstand også til de nærmeste og da bør man ikke ha sex.

Det er ikke kjent per nå om koronaviruset smitter seksuelt. Koronaviruset smitter gjennom dråpesmitte og kan smitte ved kyssing dersom man har viruset. Ellers kan det smitte ved virus på hendene som så kommer i kontakt med slimhinner i nese og munn. Å vaske hendene er derfor et godt råd enten man har sex med seg selv eller andre.

  • Nyt deg selv og egen kropp. Du er selv din tryggeste seksualpartner – onani vil ikke spre koronavirus. Vask sexleketøy godt både før og etter.
  • Nyt sex med fast partner.
  • Hold deg helst til en partner og unngå tilfeldige partnere. Har du sex med flere, ha så få partnere som mulig. Unngå kyssing og oralsex. Dersom du allikevel har oralsex, bruk kondom/slikkelapp for å unngå spytt. Ikke del sexleketøy.
  • Hvis du vanligvis treffer sexpartnere online, via sjekkeapper og lignende, kan du vurdere å ta en pause fra å møte personer fysisk. Videodating, sexting og chatrom kan være spennende alternativer. Husk nettvett!

Følg smittevernrådene

Vi har blitt vant til å høre dem, men disse rådene er fortsatt veldig viktige for koronahverdagen:

  • Vask hendene ofte og grundig
  • Hold god avstand
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Følg anbefalingene fra helsemyndighetene

Alle regler og anbefalinger