Råd for koronahverdagen

Her finner du råd for koronahverdagen, og hvordan du kan bidra til å redusere koronasmitte og unngå nedstenging av samfunnet.

To personer går tur med avstand

Illustrasjon: Helsedirektoratet / Eva Rustad de Brisis

Sosial støtte og hyggelige aktiviteter

Alle bør begrense sosial fysisk kontakt i størst mulig grad. Du bør ikke ha besøk av flere enn 10 gjester i tillegg til dem du allerede bor med. Dette gjelder både innendørs og utendørs i eget hus, hytte eller hage.

Man må likevel ikke være flere enn at man kan holde 1 meter avstand. Det oppfordres til å møtes utendørs.

Beskyttede personer kan ha mer sosial nærkontakt med andre, og regnes ikke inn i antall gjester du kan ha på besøk. Se definisjon på beskyttede personer her.

Se mer informasjon om besøk i privat hjem her.

Forsøk å være raus med deg selv og andre

Situasjonen vi står i kan legge press på relasjoner og forhold, både for deg og de rundt deg. Det er viktig å akseptere at folk prioriterer hvem de skal være sammen med, eller må avlyse besøk eller selskap. Prøv å senke forventninger til deg selv og de rundt deg. Husk at ting vil bli bedre.

For å skape en best mulig hverdag, kan det være nyttig å sette deg noen mål for dagen, legge inn pauser og glede deg over det du får til.

Gjør noe hyggelig alene, sammen med en venn, eller med familien

Mennesker er sosiale vesener, og vi trenger hverandre for å føle tilhørighet og mening. Koronapandemien gjør det vanskeligere enn normalt å være i fysisk kontakt med andre. Heldigvis finnes det likevel måter å være sosial på:

  • Hør om noen vil være med og gå en tur.
  • Ring istedenfor å sende tekstmelding.
  • Inviter til middag, helst ute, med en fast gruppe, venn eller familie.

Noen hyggelige ting å gjøre alene:

  • Sett deg inn i noe du alltid har hatt lyst til å lære.
  • Lytt til musikk, lydbok eller podkast.
  • Ta en sykkel- eller gåtur i nærområdet.
  • Ta en tur til nærmeste badeplass.

Les mer om små grep som kan styrke din psykiske helse og livskvalitet.

Søk støtte hos andre, og ikke vær redd for å be om hjelp

Når ting blir vanskelig og du trenger noen å snakke med, eller du er bekymret for en som ikke har det bra, finnes det noen du kan prate med. Se oversikt over telefonnumre og chattjenester som kan hjelpe deg.

Kosthold, fysisk aktivitet og søvn

Drikk nok vann og spis sunt og variert

Det er viktig å få i seg nok vann gjennom dagen. Ekstra viktig er det å drikke vann i sommerhalvåret for å ikke bli dehydrert. Du finner mer om kostråd og drikke her.

Et sunt og variert kosthold er også viktig for trivsel og helse. Det bidrar til at immunforsvaret og konsentrasjonsevnen fungerer best mulig.

Les mer om å spise sunt og variert:

Vitamin D

Det er stadig større oppmerksomhet om vitamin D og koronavirus i mediene. Vi vet imidlertid ikke om vitamin D hjelper mot koronasykdom. Uansett anbefales alle å følge de nasjonale anbefalingene for vitamin D.

Det daglige anbefalte inntaket i Norge er 10 mikrogram (µg) vitamin D for ammede spedbarn, barn og voksne og 20 mikrogram vitamin D per dag for eldre over 75 år. Det er få kilder til vitamin D i kosten. De viktigste kildene er fet fisk, tran og beriket melk og margarin. I sommerhalvåret er sol en viktig kilde til vitamin D, men i Norge er vi utsatt for å få i oss lite vitamin D på grunn av lange vintre.

Du anbefales tilskudd av vitamin D, tilsvarende anbefalt daglig inntak, dersom du spiser lite av de matvarene som inneholder vitamin D og du får lite sollys på huden.

I praksis vil mange ha behov for tilskudd av vitamin D for å oppnå det anbefalte inntaket, spesielt i vinterhalvåret. Dette gjelder særlig eldre. Personer med mørk hud danner mindre vitamin D i huden og har derfor en klart økt risiko for D-vitaminmangel.

Les mer om kosttilskudd:

Gå en tur eller gjør andre aktiviteter utendørs

Som en hovedregel kan det være nyttig for alle å holde seg aktiv for å ta vare på den psykiske og fysiske helsen under koronapandemien.

La aktivitet bli en del av hverdagsrutinen. Her finner du noen gode råd for å holde deg i fysisk aktivitet.

Oppretthold en god døgnrytme, og legg til rette for nok søvn

Det er lurt å stå opp til omtrent samme tid hver dag, også i helgen. Forsøk å få minst 30 minutter med dagslys hver dag - helst tidlig om morgen.

Her finner du flere gode råd for bedre søvn.

Alkohol og røyk

Begrens inntaket av alkohol

Her kan du lese mer om alkohol og helse.

Tenker du på å slutte å røyke?

Her kan du lese mer om røykeslutt og få hjelp og støtte.

Sex og korona?

Man kan fortsatt ha sex dersom begge er friske. Hvis du  er syk med luftveissymptomer skal du holde avstand, også til de nærmeste. Da bør du unngå å ha sex.

Det er ikke kjent per nå om koronaviruset smitter seksuelt.  Koronaviruset smitter gjennom dråpesmitte og kan smitte ved kyssing dersom du har viruset. Ellers kan det smitte ved virus på hendene som så kommer i kontakt med slimhinner i nese og munn. Husk og vask hendene dine, både om du har sex med deg selv eller andre.

  • Nyt deg selv og egen kropp. Du er selv din tryggeste seksualpartner – onani vil ikke spre koronavirus. Vask sexleketøy godt både før og etter.
  • Hold deg helst til én partner og unngå tilfeldige partnere. Har du sex med flere, bør du ha så få partnere som mulig. Unngå kyssing og oralsex. Dersom du allikevel har oralsex, bør du bruke kondom/slikkelapp for å unngå spytt. Ikke del sexleketøy med andre.
  • Hvis du vanligvis treffer sexpartnere online, via sjekkeapper og lignende, kan du vurdere å ta en pause fra å møte personer fysisk. Videodating, sexting og chatrom kan være spennende alternativer. Husk nettvett!

Følg smittevernrådene

Vi har blitt vant til å høre dem, men disse rådene er fortsatt veldig viktige for koronahverdagen:

  • Vask hendene ofte og grundig.
  • Hold god avstand til andre, minst 1 meter.
  • Hold deg hjemme hvis du er syk.
  • Følg råd og regler fra helsemyndighetene.

Alle regler og anbefalinger