Snus, røyk og graviditet

Hvis du ikke røyker eller snuser når du er gravid gir du barnet ditt bedre muligheter for god vekst og utvikling. Røyk og snus øker risikoen for komplikasjoner.

Gravid holder på magen sin

Helserisiko ved snusing i graviditeten

Bruk av snus mens du er gravid øker risikoen for en for tidlig fødsel. I tillegg kan snusing i svangerskapet øke risikoen for:

  • dødfødsel
  • keisersnitt
  • lavere fødselsvekt
  • være liten i forhold til svangerskapets varighet
  • kortvarig pustestans i nyfødtperioden
  • leppe-gane-spalte

Nikotinet i snusen spiller sannsynligvis en viktig rolle i den økte risikoen for komplikasjoner. Det er derfor heller ikke risikofritt å bruke “hvit” snus med lite eller ingen tobakk, så lenge den inneholder nikotin.

Å slutte med snus når du er gravid gir mange fordeler både for deg og barnet ditt.

Folkehelseinstituttets rapport om snus og helserisiko gir mer informasjon.

Helserisiko ved røyking i graviditeten

Røyking som gravid øker risikoen for:

  • lav fødselsvekt og for tidlig fødsel
  • dødfødsel
  • krybbedød
  • luftveisinfeksjoner og astma hos barnet de første leveårene
  • forliggende morkake og morkakeløsning
  • svangerskap utenfor livmoren
  • spontanabort
  • blodpropp

Å slutte å røyke når du er gravid gir mange fordeler både for deg og barnet ditt. Det er også viktig for barnet ditt å ikke bli utsatt for passiv røyking.

Nikotin gir mindre oksygen og næring

For at barnet skal vokse og utvikle seg normalt i løpet av svangerskapet trenger det oksygen. Oksygen blir transportert med blodet til mor og barn. Nikotinet i tobakken gjør at blodårene trekker seg sammen, det skjer også i morkaken og i livmoren. Dermed får barnet mindre tilførsel av oksygen og næring.

Snusing kan føre til at fosteret utsettes for mer langvarig tilførsel av nikotin enn ved røyking, siden snusen ofte ligger lenger i munnen sammenlignet med å røyke en sigarett.

Dersom du røyker puster du inn karbonmonoksid, noe som også bidrar til at både du og barnet ditt får mindre oksygen.

Få hjelp og støtte til å slutte

Det kan være lettere å slutte hvis du ikke gjør det helt på egen hånd. For mange hjelper det å slutte sammen med andre, for eksempel partneren. I tillegg finnes det hjelpetilbud som kan gjøre det enklere for deg:

Nikotinlegemidler og e-sigaretter under graviditeten

Du bør unngå all form for nikotin når du er gravid. Det betyr også at du bør unngå nikotinlegemidler og nikotinholdige e-sigaretter. Snakk med legen din hvis du vurderer å bruke nikotin når du er gravid.

Nikotinfri snus

Noen prøver kanskje nikotinfri snus for å holde seg unna vanlig brun eller hvit snus. Det finnes ikke dokumentasjon som viser at det er helsefarlig å bruke snus uten nikotin og tobakk. Den inneholder stort sett plantefibre, urter, krydder og noen andre tilsetninger. Imidlertid kan noen typer nikotinfri snus være tilsatt stoffer som frarådes for gravide, for eksempel ginseng. Dessuten er blant annet lakris og salt uheldig ved høyt blodtrykk.

Amming når man røyker eller snuser

Selv om du røyker eller snuser, er det viktig å amme. Det beste for barnet er likevel å ikke røyke eller snuse når du ammer.

Helserisiko ved snusbruk. Rapport fra Folkehelseinstituttet, 2019.

Røyking og snusbruk i svangerskapet. Folkehelserapporten, Folkehelseinstituttet, 2018.

Helserisiko og sjukdom som følgje av tobakksbruk. Folkehelserapporten, Folkehelseinstituttet, 2022.

Adverse health effects of electronic cigarette use: an umbrella review and toxicological evaluation, 2022.

Innhaldet er levert av Helsedirektoratet

Helsedirektoratet. Snus, røyk og graviditet. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert torsdag 19. januar 2023 [henta torsdag 23. mai 2024]. Tilgjengeleg frå: https://www.helsenorge.no/nn/gravid/royking-snus-og-graviditet/

Sist oppdatert torsdag 19. januar 2023