Unngå svindel – logg deg inn

Helsenorge vil aldri be deg om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder eller kontonummer via SMS eller e-post. For å være trygg, logg deg alltid inn via helsenorge.no eller Helsenorge-appen.

Det blir dessverre sendt ut e-post fra kilder som utgir seg for å være Helsenorge, men som er forsøk på svindel.

Formålet med de falske e-postene er å lure til seg sensitiv informasjon og penger.

Vi har ingen "Logg inn"-lenke i meldingene vi sender. Vi sender heller ikke lenker uoppfordret i e-post eller SMS.

Logg alltid inn via helsenorge.no eller Helsenorge-appen

Den beste beskyttelsen du har mot svindel er at du aldri gir fra deg sensitive opplysninger uten å være logget inn med BankID eller annen trygg pålogging på helsenorge.no eller Helsenorge-appen.

All vår elektroniske kommunikasjon med deg som omfatter sensitiv informasjon skjer innlogget via helsenorge.no eller Helsenorge-appen.

Når du har logget inn kan du trygt bruke lenker som er mottatt i meldinger som ligger i Innboks på Helsenorge.

Dette må du gjøre hvis du har mottatt forsøk på e-post-svindel

  1. Ikke oppgi noe av informasjonen det bes om, eller svar på e-post som du er usikker på. Ikke trykk på lenker eller vedlegg.
  2. Hvis du har oppgitt kort- og kodeopplysninger som ble etterspurt fra en slik falsk e-post, sperr kort og konti så raskt som mulig.
  3. Tips oss gjerne ved å videresende mistenkelige e-poster til spam@helsenorge.no. Det gir oss mulighet for å oppdage nye varianter av svindel raskere. Du vil ikke få svar på mailen du har sendt.
  4. Slett den mistenkelige e-posten.

Norsk helsenett SF ser alvorlig på svindelforsøk og har politianmeldt flere av tilfellene.

Generelle kjennetegn på svindel (phishing)

  • Ukjent avsender av e-post
  • Avsendernavn og e-post stemmer ikke overens
  • Merkelig tittel i emnefelt
  • Henviser til korrespondanse som aldri har foregått
  • Ber om opplysninger om deg
  • Noe haster
  • Link som fører til en merkelig side. Dette kan du sjekke ved å holde musepekeren over lenken
  • Dårlig språk. Bærer preg av at det er automatisk oversatt med for eksempel Google translate
  • Ber deg åpne et vedlegg
  • Forteller deg at brukerkontoen din er låst og for å åpne den igjen så må du klikke på en link innen en tidsfrist

Les mer om falske e-poster på nettvett.no.

Eksempler på svindel-e-post som har vært sendt ut

Her legger vi ut informasjon om ulike typer svindelforsøk. Det kan være flere ulike varianter i omløp samtidig.

Eksempler:

Eksempel på svindel e-post med logg inn-knapp. Vær oppmerksom på fra-feltet.

Hvis du hadde trykket på "Logg inn"-lenken ville du blitt sendt til en falsk påloggingsside, lik den vist under.

Hvis du blir sendt til en nettside, vær oppmersom på nettadressen.

Vær oppmerksom på nettadressen.

Ikke klikk deg videre hvis du er på en nettadresse som ikke stemmer.

Innholdet er levert av Norsk helsenett

Sist oppdatert onsdag 22. juni 2022