Dekning av utgifter til næringsmidler på blå resept

​​Legen din kan søke Helfo om at du kan få dekket utgifter til næringsmidler til spesielle medisinske formål på blå resept.

Dekning av utgifter til næringsmidler på blå resept

Legen din kan sende en søknad om individuell stønad til næringsmidler på vegne av deg. Da vil Helfo vurdere om du kan få dekket utgiftene på blå resept, slik at du kun betaler egenandel.

Helfo kan gi dekning av utgifter til næringsmidler  ved bestemte sykdommer eller tilstander etter blåreseptforskriften § 6.

Saksbehandlingstiden hos Helfo er inntil åtte uker, men som oftest vil søknaden din bli langt raskere behandlet enn det.

Du vil motta et vedtaksbrev fra Helfo når søknaden er ferdig vurdert. Hvis søknaden er innvilget, må vedtaksbrevet vises frem på apoteket eller hos bandasjist hver gang du henter næringsmidler.

Har du mottatt vedtaksbrevet på Helsenorge, i Digipost eller e-Boks, kan du vise frem vedtaket digitalt, for eksempel på mobiltelefon.

Når næringsmiddelet utleveres på blå resept, betaler du bare en egenandel.

Alle nye vedtak om individuell stønad på næringsmidler er tidsbegrenset til maksimalt to år, hvis ikke noe annet er oppgitt i vedtaket. 

Hvilke næringsmidler kan du få dekket av Helfo?

Når du har fått et vedtak om stønad fra Helfo og en blå resept fra legen din, kan du få dekket ulike næringsmidler som står på den listen som er aktuell for din sykdom. Dette kan for eksempel være ulike typer næringsdrikk eller sondenæring tilpasset din sykdom. 

Helfos produkt- og prislister viser hvilke produkter du kan få på blå resept (helfo.no) 

I sjeldne tilfeller kan du få dekket produkter som ikke står oppført på produkt- og prislisten. I disse tilfellene må søknad komme fra en relevant spesialist eller lege ved offentlig sykehus. 

Opptjening til frikort

Egenandeler du betaler for næringsmidler som utleveres på blå resept, teller med i ditt grunnlag for frikort for helsetjenester.

Har du fått frikort, eller er barn under 16 år eller minstepensjonist, skal du ikke betale egenandel.

Næringsmidlene må være kjøpt på resept

For at du skal få dekket utgiftene fra Helfo, må næringsmidlene være kjøpt på resept. Dette gjelder også hvis du kjøper næringsmidler mens du venter på et vedtak fra Helfo.

Dette betyr at du ikke vil få dekket utgifter til næringsmidler som er kjøpt uten at de samtidig er registrert på en resept.

Her kan du lese mer om hvordan du kan hente ut og fornye resepter. 

Næringsmidler ved yrkesskade

Helfo kan gi full dekning av utgifter ved yrkesskade. Dette innebærer at du ikke skal betale egenandel. Forutsetningen er at Nav har godkjent yrkesskaden din. I tillegg må du ha resept og et vedtak fra Helfo om stønad til det aktuelle næringsmidlet.

Les om rett til dekning av utgifter til ulike helsetjenester ved yrkesskade

Les om yrkesskade i utlandet

Kjøp av næringsmidler i utlandet

Du kan i noen tilfeller få refundert utgifter til næringsmidler kjøpt i et annet land.

Dette gjelder bare næringsmidler som gir rett til stønad i Norge.

Les mer om kjøp av næringsmidler i et annet EU/EØS-land

Les mer om kjøp av næringsmidler utenfor EU/EØS

Send søknad til Helfo

Hvis du har kjøpt næringsmidler før du har fått vedtak fra Helfo, må du selv søke om å få eventuelle utgifter refundert.  Husk at du også i disse tilfellene må ha en gyldig resept fra tidspunktet du gjorde kjøpet, for at  du skal få penger tilbake.

Du kan søke om å få refundert utgifter du har hatt til næringsmidler ved å bruke digitalt skjema eller sende inn via post.

Dokumentasjonen må sendes til Helfo innen 6 måneder fra hver enkelt kjøpsdato.

Dette gjelder selv om søknaden din fortsatt er til vurdering hos Helfo.

Du må legge ved spesifiserte kvitteringer som inneholder

  • pasientens navn
  • produktets navn
  • pris på produktet
  • kjøpsdato
  • navnet på behandleren
  • Hvis du fyller ut skjema på vegne av barn under 16 år, er det barnets personopplysninger som skal fylles inn. Det er imidlertid foreldre/foresatte som skal undertegne skjemaet.


Søknaden vil som oftest behandles raskt i Helfo. I noen tilfeller kan saksbehandlingstiden være inntil 8 uker.

Hvis du har hatt utgifter til næringsmidler mens du har vært innlagt på sykehus eller annen institusjon, kan ikke Helfo dekke disse utgiftene.

Her finner du nyttig informasjon om å sende digitalt skjema.

Hvis du ikke har mulighet til å benytte vårt digitale skjema, kan du i stedet fylle ut
papirskjema:

og sende skjemaet sammen med originale, spesifiserte kvitteringer til

Helfo, Postboks 2415, 3104 Tønsberg.

Ettersending av dokumentasjon

For at Helfo skal behandle søknaden din så raskt som mulig, må du sende med all dokumentasjon og kvitteringer når du sender søknaden. Dersom du må ettersende dokumentasjon, går du frem på følgende måte når du har logget deg inn i Altinn:

  • Velg «Tilleggsopplysninger til søknad/fullmakt» fra rullegardinmenyen under «Hva gjelder innsending»/ «Innsendingen gjelder».
  • Under «Tilleggsopplysninger» velger du «Etterspurt dokumentasjon»
  • Det er svært viktig at du fyller inn referansenummeret til din eksisterende sak. Da kan vi behandle saken din raskere. Referansenummeret kan for eksempel se slik ut: «22/0000».

 

Logg inn for å ettersende dokumentasjon

Fullmakt ved Helfo-henvendelser

Kontakter du Helfo på vegne av noen andre, må du ha fullmakt.

Les mer om hvordan du kan ordne fullmakt ved Helfo-henvendelser.

Innholdet er levert av Helfo

Helfo. Dekning av utgifter til næringsmidler på blå resept. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert torsdag 7. november 2024 [hentet torsdag 5. desember 2024]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/dekning-av-utgifter-til-naeringsmidler/

Sist oppdatert torsdag 7. november 2024