Veiledning helsenorge.no
23 32 70 00Hverdager kl. 08:00 - 15:30
Du har fått en SMS fra Helfo pasientformidling.
Illustrasjon: Morten Rakke / Helfo
Du venter på å få helsehjelp i spesialisthelsetjenesten, og du har fått en fristdato for når du senest skal få hjelp. Behandlingsstedet ditt har dessverre ikke klart å finne en time til deg innen fristen. De har derfor varslet Helfo.
Helfo har avtaler med ulike behandlingssteder og kan finne et behandlingstilbud til deg med tilsvarende behandling som du venter på. Ta kontakt med Helfo på telefon 96 09 65 33 hvis du ønsker at Helfo skal finne et annet behandlingssted til deg. Dette vil ikke koste deg noe ekstra, og eventuelle reiseutgifter vil bli dekket.
Her finner du en oversikt over hvilke behandlingssteder Helfo har fristbruddavtaler med.
Hvis du ikke ønsker at Helfo skal finne et annet behandlingstilbud til deg, blir du stående på ventelisten ved ditt opprinnelige behandlingssted. Du må da regne med å vente lenger enn det som er vurdert til å være medisinsk forsvarlig ventetid for din tilstand.
Får du likevel time ved ditt opprinnelige behandlingssted, vil Helfo vurdere om dette gir deg kortest ventetid. Hvis Helfo ikke klarer å finne et tilbud på et tidligere tidspunkt, beholder du timen ved ditt opprinnelige behandlingssted.
Les mer om fristbruddordningen på nettsiden «Dine rettigheter ved fristbrudd».
Helfo vil i noen tilfeller avslutte en sak uten at du har fått helsehjelp ved et annet behandlingssted. Årsakene til dette kan være følgende:
Hvis du er usikker på hvorfor saken din er avsluttet i Helfo, kan du ta kontakt med oss på telefon +47 96 09 65 33 mellom klokken 9.00 og 14.00 på hverdager.
Hverdager kl. 08:00 - 15:30
Innholdet er levert av Helfo
Sist oppdatert torsdag 2. mars 2023