Rett til bindende frist

Har du fått svar på henvisningen din med beskjed om at du har rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten? Da skal svaret ha en bindende frist for når du senest skal bli kalt inn til første timeavtale.

Hva betyr den bindende fristen?

Svaret du får på henvisningen din skal inneholde:

  • fristdato for når helsehjelpen senest skal starte
  • tidspunkt for første oppmøte, eller informasjon om når behandlingsstedet planlegger å kalle inn til første oppmøte

Fristdatoen du får er en juridisk bindende frist for behandlingsstedet. Den skal være satt til et konkret tidspunkt, og sier noe om hvor lenge det er forsvarlig å la deg vente på å starte opp med utredning eller behandling.

Det andre tidspunktet er tidspunktet du skal møte til første timeavtale. Dette tidspunktet er ikke bindende, men må være satt opp før bindende fristdato for start av helsehjelp løper ut.

Hvordan bestemmes fristen du får?

Når fristdato skal settes, tar spesialisthelsetjenesten utgangspunkt i Helsedirektoratets prioriteringsveiledere. Her står det anbefalte maksimumsfrister for ulike tilstander og diagnoser vurdert på gruppenivå. Alle henvisninger blir likevel vurdert individuelt. Ventetiden på oppstart av utredning eller behandling vil derfor variere mellom pasienter.

Den juridiske fristen for senest oppstart skal ikke bli styrt av kapasiteten i spesialisthelsetjenesten. Ventetiden for helsehjelp kan allikevel avhenge av kapasiteten ved behandlingsstedet. Ventetiden skal uansett være forsvarlig og alltid være satt innenfor den juridiske fristen.

Hva kan du gjøre hvis du er uenig i fristen som er satt?

Hvis du er uenig i fristen for seneste oppstart av helsehjelpen kan du:

  • undersøke om andre offentlige behandlingssteder har kortere ventetid
  • kontakte en allmennlege, gjerne fastlegen din, og spørre om en ny vurdering 

Hva gjør du om fristen blir brutt eller utsatt?

Hvis du ikke får timeavtale for første oppmøte for utredning eller behandling innen den bindende fristen løper ut, skal behandlingsstedet kontakte Helfo. De kan hjelpe deg å finne et alternativt behandlingstilbud et annet sted, innen juridisk frist.

Du kan også velge å motta helsehjelpen ved det opprinnelige behandlingsstedet, selv om det innebærer at du mottar helsehjelp etter den juridiske fristdatoen. At fristen brytes betyr ikke nødvendigvis at det er uforsvarlig å la deg vente utover juridisk frist.

Du kan også ta kontakt med Helfo selv.

Person med headset

Rettigheter ved fristbrudd

Har du fått en frist for helsehjelp og ikke mottatt helsehjelpen innen fristen? Da kan Helfo finne et tilbud til deg ved et annet behandlingssted.

Illustrasjon: Morten Rakke / Helfo

Mann som sender inn klage via PC

Rett til å klage

Du har rett til å klage hvis du mener at du ikke har fått oppfylt dine rettigheter, eller at du ikke har mottatt de helsetjenestene du har krav på.

Illustrasjon: Eugenio Marongiu / Johnér Bildbyrå AB

Pasient- og brukerombudet

Pasient- og brukerombudet hjelper deg med spørsmål om helsetjenester, og gir råd og veiledning om rettighetene dine.

Innholdet er levert av Helsedirektoratet

Helsedirektoratet. Rett til bindende frist. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert tirsdag 2. april 2024 [hentet fredag 13. desember 2024]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/rettigheter/sykehus-og-spesialist/rett-til-bindende-frist/

Sist oppdatert tirsdag 2. april 2024