Folketrygdloven
Folketrygdloven § 5-9 – behandling hos kiropraktor (lovdata.no)
Du kan få refundert noen utgifter til kiropraktorbehandling i et annet EU/EØS-land. Gå gjennom alle stegene i denne veiviseren, og du får et godt bilde av hvilke rettigheter du har, og hva du må gjøre. Søknadsskjema finner du på steg 6.
Illustrasjon: Morten Rakke / Helfo
Dersom du vil til utlandet for å få utført undersøkelse eller behandling hos kiropraktor, kan du ha rett til å få refundert noen av utgiftene dine.
Dersom du oppholder deg midlertidig i et annet EU/EØS-land og det oppstår en situasjon som gjør at du trenger nødvendig helsehjelp, kan du bruke Europeisk helsetrygdkort. Dette vil også kunne gjelde kiropraktikk.
Hvis du planlegger å motta helsehjelp i Storbritannia, les om konsekvenser av brexit her.
Sissel har vondt i nakken. Hun har familie i Tyskland og er ofte på besøk der. Hun ønsker derfor å få behandling for sine plager hos en kiropraktor i Tyskland.
Folketrygdloven § 5-9 – behandling hos kiropraktor (lovdata.no)
Det gis kun refusjon til undersøkelse eller behandling som er av vesentlig betydning for din funksjonsevne.
For å ha rett til å benytte deg av denne ordningen må du være medlem av folketrygden. Ordningen gjelder også i mange tilfeller for familiemedlemmer. Du kan ikke få stønad til behandling i et EU/EØS-land du anses å være bosatt i. Her finner du viktig informasjon om hvilke personer som har rett til å benytte seg av ordningen.
Vær oppmerksom på at det kun er en liten del av utgiftene som dekkes i Norge. Du får dekket det samme beløpet i utlandet som du ville fått i Norge.
Sissel har behov for å få behandlet nakken sin. Hun vet at bare en liten del vil bli refundert per behandling.
Du må selv finne en kiropraktor i et annet EU/EØS-land.
Behandleren må ha tillatelse til å praktisere i det aktuelle landet og gyldig offentlig autorisasjon. Å ha gyldig autorisasjon betyr at de offentlige myndighetene i behandlingslandet har godkjent at en behandler oppfyller de formelle kravene til yrkestittelen.
Sissel har forsikret seg om at behandlingen hun ønsker vil bli gitt av en kiropraktor som har gyldig offentlig autorisasjon. Hun vet at hun må ha med dokumentasjon tilbake til Norge på at behandleren hun har vært hos har rett til å praktisere i Tyskland.
Det er viktig at du får med deg riktig dokumentasjon.
Når behandlingen er utført, må du sørge for å få med deg
For at Helfo skal kunne ta stilling til kravet, må dokumentasjonen være forståelig for oss. Det betyr at den i utgangspunktet må være på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Du bør derfor forsøke å få utstedt dokumentasjonen på et av disse språkene. Hvis dokumentene foreligger på et annet språk, kan Helfo ved behov be deg om å få disse oversatt. Du må betale for oversettelsen selv. Hvis du legger ved en oversettelse, må du også legge ved originalen.
Sissel sørger blant annet for å få kopi av kiropraktorens autorisasjon.
Du får ikke dekket mer enn det du ville fått dersom behandlingen var mottatt i Norge.
Du kan få innvilget dekning til deler av reiseutgiftene dine tilsvarende det du ville fått i Norge.
I Norge er hovedregelen at du får dekket reisen din med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. Du må reise til det geografisk nærmeste stedet helsetjenesten kan gis. For å få dekning må reisen være lengre enn ti kilometer hver vei og koste mer enn lokal minstetakst med rutegående transportmiddel.
Reiseutgifter som gir krav på refusjon, skal sendes på dette søknadsskjemaet:
Send søknadsskjemaet sammen med øvrig dokumentasjon – se neste steg. Dersom du får innvilget dekning av utgiftene dine hos Helfo, sender Helfo søknaden om reiseutgifter videre til Pasientreiser.
Sissel bor på Solumsmoen. Nærmeste behandlingssted i Norge ville vært Åmot. Selv om Sissel skal til utlandet, får hun altså kun dekket utgifter til reisen med en standardsats per kilometer på strekningen Solumsmoen-Åmot-Solumsmoen. Hun sørger for å ta vare på aktuelle reisedokumenter.
Når behandlingene er mottatt, kan du søke Helfo om refusjon. Søknad må sendes innen 6 måneder fra hver enkelt behandlingsdato.
For detaljer om dokumentasjonskrav, se «Husk dokumentasjon!». Skjema og dokumentasjon må sendes til Helfo innen 6 måneder fra hver enkelt kjøpsdato.
Dersom du ikke har mulighet til å benytte vårt digitale skjema, kan du i stedet fylle ut
og sende dette sammen med dokumentasjon til Helfo, Postboks 2415, 3104 Tønsberg.
Sissel sender inn digitalt skjema sammen med all relevant dokumentasjon før det har gått seks måneder. Sissels nakkeplager gir henne rett til refusjon.
Hverdager kl. 08:00 - 15:30
Innholdet er levert av Helfo
Sist oppdatert torsdag 17. november 2022