Kostråd om frukt og grønt

Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

Frukt og grønt

Slik følger du kostrådet

  • La grønnsaker og frukt være en del av alle dagens måltider. Halvparten av dine fem om dagen bør være grønnsaker.

  • Én porsjon tilsvarer 100 gram, og kan for eksempel være en liten bolle med salat, en gulrot eller en middels stor frukt.

  • Du kan bruke friske, hermetiske, frosne og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær. Varier mellom ulike typer grønnsaker og frukt.

Poteter, belgvekster og nøtter

Poteter, belgvekster og nøtter er ikke en del av fem om dagen, men inngår likevel i et variert kosthold.

  • Poteter inneholder mer kostfiber, vitaminer og mineraler enn vanlig ris og pasta. Velg kokte og bakte poteter fremfor stekte. 

  • Belgvekster som bønner og linser, frø, krydder og urter har ofte et høyt innhold av næringsstoffer og hører med i et variert kosthold.

  • Spis gjerne en liten håndfull usaltede nøtter om dagen.

Er juice en av fem om dagen?

  • Ett glass juice om dagen kan være én av de anbefalte fem porsjonene av grønnsaker, frukt og bær. Den inneholder de fleste næringsstoffene som finnes i fruktene som juicen er laget av.

  • Juice har et relativt høyt energiinnhold, er sur og kan inneholde langt mindre kostfiber enn når du spiser hele frukten. Derfor bør inntaket av juice begrenses.

  • Hyppig inntak av fruktjuice og annen drikke som er sur (lav pH) øker risiko for syreskader på tennene.

  • Hel frukt gjør som regel at du føler deg mer mett enn når du drikker juice. Grønnsaksjuicer har som regel et lavere energiinnhold (inneholder mindre kalorier) enn fruktjuicer.

  • Prøv å spise variert ved å velge grønnsaker, frukt og bær med forskjellige farger - inkludert røde, grønne, gule, hvite, blå/fiolett og oransje.

  • Sørg for at tomater og grønnsaker i løkfamilien inngår i kostholdet. 

Helseeffekter av å spise frukt og grønt

Kostrådet om frukt og grønnsaker er basert på nasjonal og internasjonal forskning. Den konkluderer med at det er en sammenheng mellom det å spise frukt, bær og grønnsaker og å ha redusert risiko for hjerte- og karsykdommer og for flere vanlige kreftformer.

Frukt, bær og grønnsaker inneholder vanligvis lite energi, mye fiber, vitaminer som vitamin A, vitamin C, vitamin E og folat og mineraler som kalium.