Organisert pasientreise

Hvis du ikke kan reise med offentlig transport, enten på grunn av helsen din eller fordi det ikke er et tilbud om offentlig transport på strekningen, kan Pasientreiser organisere reisen for deg.

En organisert reise (rekvirert reise) er når Pasientreiser i ditt helseforetak organiserer reisen for deg, og velger passende transportmiddel. Som hovedregel er det ikke mulig å gjøre stopp under reisen for private ærend.

Dagen du reiser må du beregne noe ventetid ut fra hvor langt du må reise. Når det er mulig, reiser du sammen med andre pasienter. Du betaler kun en egenandel for reisen, hvis du ikke har frikort eller fritak fra å betale egenandel. 

Les mer om egenandel, fritak og frikort

Det må enten være helsen din eller at det ikke går offentlig transport som gjør at du har behov for organisert transport på hele eller deler av reisen. Har du hatt organisert transport på deler av reisen, kan du søke om å få støtte til reiseutgifter for strekninger du har gjennomført på egen hånd.

Organisert reise på grunn av helsen din

Det er behandleren din som avgjør om du har behov for organisert reise på grunn av helsen din.

Dette kan være om du har

  • betydelig redusert orienteringsevne 
  • betydelig redusert allmenntilstand 
  • psykiske utfordringer, som gjør det vanskelig for deg å gjennomføre reisen med offentlig transport eller egen bil 
  • redusert forflytningsevne, som gjør at du har problemer med å gå, komme deg inn og ut av et transportmiddel eller har behov for tilrettelagt transportmiddel 

Hvis du har behov for organiserte reiser på grunn av helsen din, er det behandler som bestiller reisen for deg eller lager en reiseattest slik at du kan bestille reisen selv.

Det er også behandleren din som må dokumentere om du må ha med noen eller om du har behov for tilrettelegging på reisen.

Organisert reise fordi det ikke går offentlig transport

Hvis du trenger organisert reise fordi det ikke er tilbud om offentlig transport på hele eller deler av reisen, avgjøres dette av Pasientreiser. Ta kontakt med Pasientreiser så tidlig som mulig, og senest klokken 13.00 siste virkedag før behandlingen.

Hovedregelen er at du ikke kan få organisert reise fordi det ikke går offenltlig transport hvis avstanden til behandlingsstedet ditt er under ti kilometer.

Pasientreiser kan også lage reiseattest hvis det ikke er tilbud om offentlig transport på strekningen. Da kan du bruke bil eller bestille reisen selv.

Hvem bestiller reisen? 

Hvis du har fått en reiseattest, kan du bestille reisen din selv.  

Hvis du trenger en organisert reise på grunn av helsen din, er det behandleren din som skal bestille reisen for deg. Hvis du skal til en behandler som ikke kjenner helsen din godt nok til å vurdere om du har behov for organisert reise, kan fastlegen din bestille reisen for deg. 

Trenger du en organisert reise fordi det ikke er et tilbud om offentlig transport på strekningen, skal Pasientreiser bestille reisen for deg. Ta kontakt med Pasientreiser på telefon 05515 så tidlig som mulig før reisen. 

Etter at reisen er bestilt, vil Pasientreiser velge transportmiddel og planlegge reisen. 

Se, endre, avbestille og bekrefte reiser på Helsenorge

Ved å logge deg inn på Helsenorge, finner du oversikt over, og informasjon om, fremtidige organiserte pasientreiser. Du kan også bestille, endre, avbestille og bekrefte organiserte reiser.

Hvis du ikke kan eller ønsker å gjøre dette digitalt, kan du kontakte Pasientreiser i ditt helseforetak

NYTT: Bestille en reise

Hvis du ikke kan reise med offentlig transport, enten på grunn av helsen din eller fordi det ikke er et tilbud om offentlig transport på strekningen, kan du få en reiseattest. Da kan du bestille reisen selv, eller reise med bil og få reisestøtte og ferje, bom og parkering dekket. 

Det er behandleren din som skal lage reiseattesten hvis du trenger det på grunn av helsen din. Er det trafikale behov for attesten, som at det ikke går offentlig transport på strekningen du skal reise, lages reiseattesten av Pasientreiser.   

Reiser bestilles på Helsenorge eller ved å ringe Pasientreiser på 05515. Du oppgir når du må være fremme ved behandlingsstedet. Pasientreiser planlegger reisen og velger transportmiddel.

Reisen må bestilles før klokken 13.00 senest en virkedag før reisedatoen. Skal du for eksempel reise på en mandag, må reisen bestilles senest klokken 13.00 fredagen før.

Les mer om hvordan du bestiller en pasientreise.

Endre en reise

Hvis du har en organisert reise, kan du gjøre enkelte endringer selv:

  • dato og klokkeslett for når du må være fremme på behandlingsstedet, og når du tidligst kan bli hentet etter behandlingen 
  • endre adressen til folkeregeistrert adresse eller annen adresse som er registrert hos Pasientreiser. Det er også mulig å endre til en annen adresse som er nærmere behandlingstedet enn folkeregisrert adresse. 
  • enkelte behov på reisen 

Du må endre reisen senest klokken 13.00 siste virkedag før du skal reise. 

Har du behov for å endre reise med fly eller Helseekspress, må du ringe 05515.  

Avbestill en reise

Hvis du har fått en organisert reise som du ikke lenger har behov for, kan du avbestille denne selv. Du kan avbestille reisen frem til sjåføren har mottatt bestillingen fra Pasientreiser. Når reisen er bestilt, eller hvis du skal reise med fly eller sammen med andre pasienter, kan du ikke avbestille digitalt.

Hvis du allerede har en organisert reise, men velger å reise med bil i stedet, må du huske å avbestille reisen for å ha rett til å få igjen penger etter reisen.

Bekreft en reise

De fleste reiser trenger ikke å bekreftes, men hvis du har en reise som må bekreftes av deg, kan du gjøre det ved å logge inn på Helsenorge. Reiser kan bekreftes frem til klokken 13.00 siste virkedag før reisen skal gjennomføres. Retur-reiser kan bekreftes når du vet når du er ferdig med behandlingen.

Barn som reiser med organisert transport

Barn under 18 år har rett til å ha med en ledsager på reisen, uavhengig av om det er behov for ledsager på reisen av helsemessige årsaker. 

Hvis barnet skal reise alene med organisert transport, skal det gjøres en vurdering av om det er forsvarlig at barnet reiser alene. 

Hvis det er et helsemessig behov for ledsager for på reisen, og derfor ikke forsvarlig at barnet reiser alene, er barnets behandler ansvarlig for å dokumentere dette. For barn som ikke har behov for ledsager på reisen av helsemessige årsaker, vurderer Pasientreiser om det er forsvarlig at barnet reiser alene. 

Pasientreiser i helseforetakene har følgende retningslinjer for vurderingen av om det å reise alene er forsvarlig:

  • Barn under skolealder skal ikke reise alene, fordi det ikke anses som forsvarlig. 
  • Barn fra 5-6 år opptil 12 år skal ha med ledsager på reisen. I spesielle tilfeller der barnet likevel må reise alene, skal det gjøres en helhetsvurdering i samarbeid med foresatte. Men som ansvarlig for transporten, tar Pasientreiser den endelige avgjørelsen. 
  • Barn over 12 år kan reise alene, men det skal gjøres en konkret forsvarlighetsvurdering basert på blant annet reiseavstand, behov for bytte av transportmiddel under reisen og lignende. 

Det forutsettes at barnets omsorgspersoner stiller som reiseledsager hvis det ikke anses som forsvarlig at barnet reiser alene. For flyreiser stilles det egne krav for når ledsager er nødvendig.

Behov på reisen

Det kan hende du har behov som må tas hensyn til under reisen. Behandleren din avgjør hvilke behov dette er, og informerer Pasientreiser i ditt helseforetak når reisen bestilles.

Behov på reisen kan være:

Kontakt Pasientreiser

05515

Kontakt oss ved spørsmål om utfylling av reiseregningsskjema, dekning av reiseutgifter eller bestilling av din pasientreise.

pasientreiser.no

Er du helsepersonell eller transportør? Gå til pasientreiser.no

Loga pasieantamátkkiid birra sámegillii

Innholdet er levert av Pasientreiser HF

Pasientreiser HF. Organisert pasientreise. [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; oppdatert onsdag 23. april 2025 [hentet søndag 1. juni 2025]. Tilgjengelig fra: https://www.helsenorge.no/pasientreiser/om/organisert-pasientreise/

Sist oppdatert onsdag 23. april 2025