Betaling for helsetjenester
Du kan få dekket deler av dine utgifter til behandling. Vanligvis må du betale en egenandel.
Alle som bor i Norge har rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester. Det gjelder også flyktninger og innvandrere som har lovlig opphold.
Illustrasjon: Johnér Bildbyrå AB
Alle som oppholder seg i Norge får helsehjelp hvis det haster.
At du har rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester betyr ikke at du selv kan velge hva slags tjeneste eller hjelp du skal få. Det er en faglig vurdering av behovet ditt som avgjør hva du får.
Selv om du har rett til helsetjenester, må du betale en egenandel for mange av tjenestene.
Hvis du får store utgifter til egenandeler for helsetjenester, får du frikort. Du får frikort når du har betalt en viss sum i egenandeler, og med frikort slipper du å betale de fleste egenandelene.
Noen helsetjenester, som innleggelse på sykehus, er gratis.
Du kan få dekket deler av dine utgifter til behandling. Vanligvis må du betale en egenandel.
Alle som er bosatt i Norge har rett til én fast lege i kommunen der de bor. Det vil si at du har rett til å stå på lista til en fastlege. Det er fastlegen du skal gå til når du har et helseproblem som trenger vurdering av en lege.
Fastlegen har ansvaret for at pasientene som legen har på sin liste blir utredet, diagnostisert og behandlet. Fastlegen vurderer om du trenger spesialisert behandling på sykehus, hos andre legespesialister eller fysioterapeut. Fastlegen skriver også ut medisiner og sykemeldinger til sine pasienter.
Alle innbyggere som ifølge folkeregisteret er bosatt i en norsk kommune, har rett til en fastlege.
Alle kommuner i Norge har en døgnbemannet legevaktordning som kan ta i mot pasienter som har behov for øyeblikkelig hjelp.
Nummeret til legevakt er 116 117.
Med dette nummeret vil du komme til legevakta i den kommunen du ringer fra.
Legevakten er døgnåpen, og tilbyr hjelp ved akutt sykdom, skader og kriser. Ring nærmeste legevakt gratis på telefonnummer 116 117 når fastlegen ikke kan nås.
Illustrasjon: Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet
Hvis du skal ha planlagt behandling på et sykehus, må du være henvist fra en behandler som kan henvise deg til spesialisthelsetjenesten, for eksempel fastlege eller legevakt. Etter å ha mottatt henvisningen vurderer sykehuset om du har rett til nødvendig helsehjelp. Hvis du har rett til hjelp skal sykehuset også gi deg en frist for når hjelpen senest skal komme i gang.
Du har rett til å velge hvilket sykehus du skal motta helsehjelp på.
Øyeblikkelig hjelp på sykehus får du uten henvisning.
Du har rett til å motta nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten. Hvilken type helsehjelp du har krav på og hvilken del av helsetjenesten som skal yte hjelpen, avhenger av hvilke behov du har som pasient.
Du har også rett til nødvendig psykisk helsehjelp. Fastlegen din vurderer hva du har behov for og kan henvise deg videre til mer spesialiserte tjenester.
Har du behov for øyeblikkelig psykisk helsehjelp skal du ta kontakt med den lokale legevakten.
Kommunene har ansvar for å sørge for gode og forsvarlige helse- og omsorgstjenester til alle som trenger det, uavhengig av alder eller diagnose. Kommunene har dermed ansvaret for de fleste helse- og omsorgstjenestene i Norge, som:
Ta kontakt med kommunen du bor i og meld fra om ditt behov for hjelp. Kommunen vil vurdere hva slags tjenester som er best egnet til å dekke ditt behov.
Her får du informasjon om hvilke helse- og omsorgstjenester kommunene er forpliktet til å tilby sine innbyggere.
Behandling hos tannlege for voksne blir normalt ikke finansiert av det offentlige i Norge.
Tannbehandling for barn under 18 år er gratis, og ungdom fra 19-20 år får dekket deler av kostnadene de har til tannbehandling.
I tillegg er det noen grupper som får dekket alle eller deler av sine utgifter til tannbehandling.
Barn får gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten. Voksne må i utgangspunktet betale selv, men det finnes mange unntak.
Illustrasjon: Morten Rakke / Helfo
Dersom du har behov for det, har du har rett til tolk i kontakt med helse- og omsorgstjenestene.
Som pasient med begrensede norskkunnskaper har du rett til tolk på ditt foretrukne språk.
Illustrasjon: Johnér Bildbyrå AB
Pasient- og brukerrettighetsloven inneholder rettsregler om de rettigheter pasienter og brukere har overfor helse- og omsorgstjenesten.
Innholdet er levert av Helsedirektoratet
Sist oppdatert mandag 28. november 2022