Kom i kontakt med fastlegen via Helsenorge

Stadig flere fastleger tilbyr tjenester via Helsenorge. Hvis ditt fastlegekontor er med i ordningen kan du logge deg inn og komme i gang i dag.

Logg inn og kom igang 

Du må logge inn for å se om din fastlege tilbyr tjenester på Helsenorge. Hvilke tjenester du har tilgang til, avhenger av hva din fastlege har valgt å tilby.

 

Hvis din fastlege ikke tilbyr digitale tjenester på Helsenorge, vil du få beskjed om dette når du logger inn. Selv om fastlegen din ikke tilbyr digitale tjenester via Helsenorge, vil du finne informasjon om hvem fastlegen din er og kontaktinformasjon til legekontoret.

Tjenestene på Helsenorge er utviklet etter strenge krav til sikkerhet og personvern. Dette gjør at du trygt kan utveksle informasjon om dine sykdommer med legen.

Disse tjenestene krever samtykke til Full tilgang.

Bestill time

Hvis din fastlege tilbyr det, kan du finne en eller begge disse tjenestene:

  • Timebestilling - se timer fastlegekontoret har gjort tilgjengelig for bestilling, velg blant disse og bestill time. Du får melding når legen har bekreftet/avvist timebestillingen.
  • Forespørsel – Her kan du sende en melding til fastlegen og be om en time som passer. Henvendelsen håndteres manuelt hos fastlegekontoret, og du får bekreftelse når timen faktisk er bestilt.

Du kan også se dine bestilte timer, samt avbestille disse.

Forny resept

Hvis din fastlege tilbyr det, kan du be om få fornyet reseptene dine direkte fra Legemidler når du er innlogget på Helsenorge.

Der får du også oversikt over hvilke resepter du har og om det er mer igjen på din resept.

E-konsultasjon

Hvis din fastlege tilbyr legetime over nett vil du se det når du logger inn. Dette kalles «e-konsultasjon» og foregår med lyd, video eller tekst-samtale, for eksempel ved hjelp av en PC, et nettbrett eller en telefon.

Du kan bare bruke denne tjenesten når det ikke krever fysisk oppmøte. Tjenesten skal ikke brukes til øyeblikkelig hjelp og akuttsituasjoner.

Videotimer med sykehus via Helsenorge

Noen sykehus tilbyr videotimer selv om det ikke synes når du er logget inn på Helsenorge. Behandler vil da gi deg informasjon om hvordan du kan starte videotimen.

Slik gjennomfører du en videokonsultasjon

Hvis du har fått en videotime på Helsenorge, vil du finne den i Timeavtaler når du er logget inn. For å delta i en videotime trenger du:

  • PC eller mobilt utstyr med webkamera og mikrofon
  • Hodetelefoner eller eventuelt høyttaler
  • Tilgang til internett

Vær forberedt på at du kan måtte identifisere deg ved å holde ID-bevis med bilde opp mot kamera. Du kan også be helsepersonellet du har videosamtale med om å identifisere seg på samme måte.

Du betaler vanlig egenandel for denne tjenesten.

Kontakt legekontoret

Denne tjenesten kan brukes til administrative spørsmål, som ferieavvikling og parkering. Spørsmålene via denne tjenesten vil normalt besvares av resepsjonen på legekontoret. Du kan ikke få helsehjelp via denne tjenesten.

Bestill influensavaksine

Hvis din fastlege tilbyr bestilling av influensavaksine gjennom Helsenorge vil du se dette når du trykker på Bestill time.

Jeg har andre kontakter i helsevesenet som jeg vil snakke med

Helsekontakter

Hvis du har fått en forløpskoordinator eller annen kontaktperson vil du kunne finne dem i tjenesten Helsekontakter på Helsenorge.

Hvis din behandler ikke er i noen av disse tjenestene

Finner du ikke behandleren du ønsker å kontakte i noen av disse tjenestene, må du selv slå opp og finne deres kontaktinformasjon. Se på nettsiden deres og ring dem eller kontakt dem digitalt hvis det er mulig.

Fastlegetjenester på vegne av barn

Når fastlegens system støtter det, kan fastlegetjenestene også benyttes for barn under 16 år.

I tillegg gjelder følgende begrensninger:

  • Hvis en eller flere av foreldrene er folkeregistrert på samme adresse som barnet, vil begge foreldre kunne representere barnet.
  • Hvis ingen av foreldrene er folkeregistrert på samme adresse som barnet, vil ingen av dem kunne representere barnet.

Foreldre med foreldreansvar for barnet kan da sende meldinger og benytte dialogtjenestene på vegne av barnet. Meldinger legges i barnets pasientjournal.

Barn under 16 år kan ikke benytte fastlegetjenestene på egen hånd.

Hvis du trenger hjelp til å bruke tjenestene på Helsenorge, kan du kontakte Veiledningstjenesten.

Innholdet er levert av Norsk helsenett

Sist oppdatert onsdag 19. oktober 2022