Hvis din kommune tilbyr tjenester på Helsenorge vil du finne dem ved å logge inn. Du kan se dine kontakter under Helsekontakter.
Helsestasjonstjenester for gravide og barn 0-5 år
Send melding
Er du gravid, kan du sende melding til jordmortjenesten etter at jordmor har opprettet en timeavtale til deg.
Du kan sende meldinger på vegne av barnet til helsestasjonen fra Innboks. Du kan sende praktiske spørsmål til kontoret, eller spørsmål om barnets helse til helsesykepleier.
Når du får svar, vil du få varsel på e-post, sms eller i Helsenorge-appen.
Se og endre avtaler
- se avtaler du har med jordmortjenesten
- se avtaler barnet ditt har på helsestasjonen
- avbestille avtalen hvis tidspunktet ikke passer
Når barnet eller du får en time, vil du motta et varsel på e-post, sms eller i Helsenorge-appen.
Lær mer om kommunale helsetjenester på Helsenorge i videoen over.
Du kan også lese mer om tilbudet helsestasjon for barn 0-5 år.
Skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom
Send melding
Du kan sende meldinger på vegne av barnet til skolehelsetjenesten fra Innboks.
Dersom du er over 16 år, kan du sende melding til helsestasjon for ungdom og skolehelsetjenesten.
Når du får svar, vil du få varsel på e-post, sms eller i Helsenorge-appen.
Se og endre avtaler
- se avtaler barnet ditt har i skolehelsetjenesten
- avbestill avtalen hvis tidspunktet ikke passer
Når barnet eller du får en time, vil du motta et varsel på e-post, sms eller i Helsenorge-appen.
Lær mer om skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom (HFU).
Se helsekontaktene i din kommune
Alle barn og unge fra 0–30 år får automatisk en helsekontakt i helsestasjons- eller skolehelsetjenesten, så snart kommunen kobler seg opp mot Helsenorge.
Barnet eller ungdommen vil ha ett av disse tilbudene
- Helsestasjonstjenesten i kommunen: Barn 0-6 år
- Skolehelsetjenesten i kommunen: Barn 6-23 år
- Helsestasjon for ungdom: Unge i alderen 16-30 år
Helsekontakt for helsestasjon er gyldig til 1. august det året barnet fyller 6 år.
Du finner også informasjon om nåværende og tidligere fastleger og andre kontaktpersoner i den kommunale helsetjenesten på Helsenorge.
Bruk av helsestasjonstjenester på vegne av barn
For å bruke helsestasjonstjenestene på Helsenorge på vegne av barnet ditt logger du først inn som deg selv. Deretter velger du hvem du vil se opplysningene for eller utføre tjenester på vegne av.
På Helsenorge kan du representere barn du har foreldreansvar for, og se deres helseopplysninger, med noen begrensninger:
- Hvis en eller flere av foreldrene er folkeregistrert på samme adresse som barnet, vil begge foreldre kunne representere barnet.
- Hvis ingen av foreldrene er folkeregistrert på samme adresse som barnet, vil ingen av dem kunne representere barnet.
Du kan bruke helsestasjonstjenestene på Helsenorge på vegne av barn opp til 16 år. Du kan se alle timeavtaler, med mindre avtalen er unntatt foreldreinnsyn.
For unge over 16 år har ikke foreldre lenger tilgang til tjenester på vegne av barnet. De som har BankID eller tilsvarende kan selv logge inn og bruke tjenestene på Helsenorge.
Se mer om hvilke tjenester du har tilgang til på vegne av barn.
Innstillinger for varsler
Hvis du har foreldreansvar vil du få samme varsler for barna som du har valgt å få for deg selv. Det kan være varsel på e-post, sms eller i Helsenorge-appen. Les mer om profilinnstillinger, kontaktinformasjon og varsler.
Hjelp og brukerstøtte
Har du spørsmål om bruk av den digitale løsningen? Ring Veiledning Helsenorge på 23 32 70 00.
Har du spørsmål om helsestasjonstjenesten? Ta kontakt med din kommune.