Råd til deg som har opplevd traumatiske hendelser

Når hendelser og situasjoner oppleves som utrygge og ligner på opplevelser fra fortiden, er det helt vanlig å bli minnet om tidligere traumer og tap.

Bilde av mann som sitter på benk og ser utover havet

Du kan føle deg deprimert når du gjenopplever traumatiske hendelser. Snakk med noen om det.

​Vanlige reaksjoner etter traumatiske hendelser

  • Livet kan plutselig kjennes utrygt, og det kan føles som om den tidligere traumatiske hendelsen skjer igjen.

  • Minner og bilder fra tidligere traumatiske hendelser kan dukke opp enten om dagen og/eller i mareritt om natten.

  • Søvnproblemer, kroppslige reaksjoner og/eller angstreaksjoner kan oppstå.

  • Du kan føle deg hjelpeløs.

  • Du kan bli engstelig for dine nærmeste enten de er her i nærheten av deg eller i et annet land.

  • Du kan føle deg deprimert og få et ønske om å trekke deg tilbake.

  • Du kan begynne å se mye på TV og lese alt som står i media. Det du ser kan også blande seg med det det du har opplevd tidligere.

Hjelp til selvhjelp

  • Ta vare på deg selv. Få nok søvn, spis vanlig og pass på de daglige rutiner. Det finnes selvhjelpverktøy som kan være nyttige når man for eksempel sliter med søvn. Se smartappen SMART-appen - RVTS Øst (rvtsost.no).

  • Vær sammen med dine nærmeste, oppsøk venner og snakk med dem som du føler deg fortrolig med.

  • Unngå å se for mye på TV og lese for mye i media.

  • Fysisk aktivitet er viktig for psykisk helse. Gå en tur, ta en treningsøkt, gjerne sammen med noen du trives med.

  • Oppsøk fastlegen din hvis du får søvnproblemer som vedvarer, får smerter i kroppen eller begynner å bli plaget av minner om det som har vært vondt i livet ditt. Din fastlege kan hjelpe deg med henvisning videre dersom du har behov for mer hjelp.