Har du vært til behandling, kan du søke om å få reisestøtte. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en organisert reise.
Ønsker du å se hvilket samtykke du har gitt, eller endre samtykket, kan du gjøre det under Personverninnstillinger.
Du kan gi noen fullmakt til å søke, eller være i kontakt med Pasientreiser, på dine vegne. Du kan også gi fullmakt til å bestille, endre og avbestille reiser som er organisert av Pasientreiser.
Du kan gi en person fullmakt til å:
søke om reisestøtte
kontakte Pasientreiser på dine vegne
bestille, bekrefte, endre og avbestille organiserte reiser
få innsyn i saken din
motta henvendelser fra Pasientreiser
motta vedtak
klage på dine vegne
For at andre skal kunne bruke tjenesten Pasientreiser på vegne av deg, må du gi fullmakt til tjenesteområde nummer 3: Digitale helsetjenester. Du trenger ikke gi fullmakt til noen som har foreldreansvar eller har vergemål for deg.
Personer, uten foreldreansvar eller vergemål, som skal søke eller handle på vegne av en deg.
Institusjoner som søker om reisestøtte i forbindelse med en pasientreise. For eksempel et asylmottak eller en skole som har lagt ut for reiseutgifter for deg, og søker om å få igjen disse utgiftene.
Institusjoner som håndterer organiserte reiser på vegne av deg, for eksempel skole, SFO eller asylmottak.
En person med foreldreansvar eller vergemål trenger ikke fullmakt for å søke eller handle på vegne av personen vedkommende er ansvarlig for.
Digital fullmakt
Du kan gi fullmakt ved å logge deg inn, og velge fullmakter under «Profil og innstillinger». Her kan du enten legge til et familiemedlem fra listen, eller registrere en annen person du vil skal ha fullmakt for deg. Du bestemmer om digital fullmakt skal gjelde for en begrenset eller ubegrenset periode.
Fullmakt i posten
Fullmakt for søknader om reisestøtte kan sendes i posten sammen med søknaden, og blir liggende i saken som et vedlegg. Fullmakten må legges ved hver gang du sender en søknad til Pasientreiser.
Fullmakt for organiserte reiser kan sendes i posten til Pasientreiser i helseforetaket ditt eller via en sikker meldingstjeneste på helseforetakets nettsider.
Hvis du sender en fullmakt i posten eller via en sikker meldingstjeneste, bør det komme klart frem i dokumentet at det er en fullmakt.
Det er nødvendig å ha med navn, kontaktinformasjon og fødselsnummer til den som gir fullmakt, og til personen som får fullmakt. Du må også skrive hva fullmakten gjelder, og hvor lenge den gjelder.
Du kan bruke denne tjenesten på vegne av barn under 12 år som du har foreldreansvar for.
For barn mellom 12-16 år, får foreldre kun full tilgang til tjenesten hvis barnet er manglende samtykkekompetent og forelder har en fullmakt for dette.
For foreldre uten fullmakt er det kun
søk om penger etter reise og
dine søknader og vedtak
som er tilgjengelig.
Velg barnets profil fra Pasientreiser-tjenesten etter at du er logget inn.
Hemmelig adresse kalles ofte «fortrolig adresse» eller «adressesperre».
Denne tjenesten er ikke tilgjengelig for personer med fortrolig adresse (kode 7) og strengt fortrolig adresse (kode 6).
Hvis du bor på fortrolig eller strengt fortrolig adresse, vil du ikke kunne bruke Helsenorge på vegne av andre. Andre vil heller ikke kunne bruke Helsenorge på dine vegne.
Pasientreiser ønsker å informere deg som er pasient, reiseledsager eller pårørende om hva du kan forvente deg i møte med dem.